Forskningsrapport

Flyget och företagen

Inrikes direktlinjer till Stockholm är viktiga för tillverkningsindustrin i kommunerna utanför de tre storstadsregionerna och internationella direktlinjer är särskilt betydelsefulla för tjänstesektorn.

Det är två av slutsatserna i en ny forskningsrapport från SNS författad av nationalekonomerna Shon Ferguson och Rikard Forslid.

Flyget och företagen är den första övergripande forskningsstudien om hur tillgång till flygförbindelser påverkar det lokala svenska näringslivet. Forskarna har studerat vilka branscher som är beroende av flyg och vilken typ av flygtransporter som är viktiga för olika branscher.
Forskarna identifierar flera samband mellan flygförbindelser och kommunernas näringslivsstruktur.

  • Sambandet mellan avståndet till närmaste flygplats och den ekonomiska aktiviteten i en kommun är starkt. En kommun med 10 procents längre avstånd sammanhänger med ungefär 13 procents lägre produktion, 14 procents lägre import och drygt 10 procents lägre export.
  • De branscher som uppvisar det starkaste sambandet mellan närhet till flyg och ekonomisk aktivitet är IT, utbildning och finans.
  • Varuimporten är mer flygberoende än varuexporten.
  • Bromma flygplats verkar vara viktig för importerande företag i Stockholms län.

Se en intervju med forskarna bakom rapporten.

Rapporten visar att direktlinjer till Stockholm är viktiga för tillverkningsindustrin, som är den dominerande näringen i kommunerna utanför de tre storstadslänen.

– Flyget är särskilt betydelsefullt för handel med tjänster och för den humankapitalintensiva tjänstesektorn. Eftersom framtiden för Sverige troligen ligger i just dessa branscher understryker vår studie flygets betydelse för utvecklingen av Sveriges framtida näringsliv, säger Rikard Forslid.

I ett avslutande kapitel används Öresundsbron som ett naturligt experiment för att studera orsakssambandet mellan flyg och näringsliv. När Öresundsbron öppnade fick företag i Skåne förbättrad tillgång till Kastrups internationella direktlinjer. Rapporten visar att dessa direktlinjer har gett mer handel i regionen. Handeln med tjänster påverkas mest av tillgången till direktlinjerna, särskilt exporten av tjänster av privata svenskägda företag inom IT, finans och utbildning.

Rapporten presenterades i Malmö den 7 april samt i Stockholm den 12 april. Vid presentationen i Stockholm medverkade Mattias Goldmann, vd för Fores och Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare.

Mattias Goldmann talade om framtiden för flyget:

”Vi vet att Sverige behöver flyget samtidigt som vi behöver vinna klimatutmaningen. Där är till exempel inte höghastighetståg lösningen. Jag tycker att det är intressant att ni i rapporten säger att det är svårt att hitta en oberoende effekt av Bromma. Det kanske tyder på att stora flygplatser i högre grad bör bära sig själva och att stödet istället borde riktas mot mindre flygplatser i landet där det är viktigt med nationella direktlinjer.”

Maria Rankka nämnde också flyget som en viktig del av företagsklimatet:

”Vi är ett exportberoende och kunskapsintensivt land med många huvudkontor i Stockholm, sett även i internationell jämförelse. Dessutom har vi en geografi där inrikesflyget behövs. Sedan tror jag att det är viktigt att vi jobbar med en grön omställning av flyget till, exempel med effektivare flygvägar och bränsle.”

Press i urval

SvD Debatt: SNS-rapport: Flyget är en motor för tillväxten