
m~ê=`çåÇáÅáç\==
mçäáíáëâ=é~êíáëâÜÉí=á=áí~äáÉåëâ~=ãÉÇáÉê=

=
=

jçåáâ~=aàÉêÑJmáÉêêÉ=çÅÜ=iÉåå~êí=tÉáÄìää=
fåëíáíìíáçåÉå=Ñ∏ê=àçìêå~äáëíáâ=çÅÜ=ã~ëëâçããìåáâ~íáçåI=d∏íÉÄçêÖë=råáîÉêëáíÉí=

=
=
=
=
=
=
=
=
=
=

o~ééçêí=íáää=pkp=aÉãçâê~íáê™Ç=

S 
píìÇáÉÑ∏êÄìåÇÉí=k®êáåÖëäáî=çÅÜ=p~ãÜ®ääÉ=

OMMR=



 N

 

 

Par Condicio?  

Politisk partiskhet i italienska medier 

 

ARBETSRAPPORT INFÖR DEMOKRATIRÅDETS RAPPORT 2006 

 

Monika Djerf-Pierre och Lennart Weibull 
Institutionen för journalistik och masskommunikation 

Göteborgs Universitet 
 

 

DET POLITISKA KOMMUNIKATIONSSYSTEMET I ITALIEN 

 

Den här arbetsrapporten utgör ett arbetsmaterial inför Demokratirådets rapport 2006: Mediernas 

valmakt.  Mediernas valmakt skall handla om mediernas villkor och betydelse i svenska valrörelser. 

Ambitionen med projektet är även att sätta in den svenska utvecklingen i ett internationellt, 

komparativt perspektiv. En viktig orsak till den komparativa ansatsen är att det både i 

samhällsdebatten och inom forskarvärlden finns utbredda föreställningar om att de förändringar som 

vi kan identifiera när det gäller svenska valkampanjer och valrörelser också kan iakttas i många andra 

länder. Det handlar om en global trend i riktning mot en ”politikens amerikanisering” där partiernas 

betydelse som kampanjorganisationer minskar, politiska konsulter tar över och där politisk 

marknadsföring och kontroll av vinklar och ämnen i mediebevakningen av kandidaterna helt och 

hållet kommer att avgöra valresultatet.  Alla är emellertid inte övertygade om att denna beskrivning 

av utvecklingen stämmer. Kritikerna hävdar istället att de nationella politiska, sociala och ekonomiska 

faktorer som skapat olika politiska institutioner och mediesystem även fortsättningsvis har avgörande 

betydelse för hur valrörelser, politik och demokrati fungerar i olika nationella kontexter.  Forskarna 

Daniel Hallin och Paolo Mancini (2004) identifierar t ex i sin bok Comparing Media Systems, tre olika 

mediepolitiska modeller i västvärlden: den nordeuropeiska, den atlantiska och den sydeuropeiska. 

Deras slutsats är att det finns starka krafter som både bidrar till och motverkar en homogenisering av 



 O

medier och politik i de länder de studerat. Vår ambition är att ta dessa tre modeller som 

utgångspunkt för vår analys och göra jämförelser mellan det svenska fallet och länder som 

representerar de andra två modellerna. Finns det utvecklingstendenser som syns i alla tre fallen? I 

vilken riktning förändras mediesystemen – sker det en homogenisering och i så fall sker 

homogeniseringen mot en liberal, atlantisk modell?  

 

Sverige utgör ett typfall av den nordeuropeiska modellen som de betecknar som ”demokratiskt 

korporativistisk”.  Andra länder som har likartade mediesystem är de nordiska länderna, Tyskland, 

Holland, Belgien och Österrike.  Som typexempel på de andra två modellerna har vi valt USA 

(nordatlantiska, liberala modellen) och Italien (den sydeuropeiska, polariserade pluralistiska 

modellen).  Forskargruppen har i olika omgångar besökt dessa länder för att kartlägga aktuella 

utvecklingstendenser.   

 

I den här rapporten behandlas det italienska fallet genom en analys av den aktuella utvecklingen av 

medier, valrörelser och valjournalistik i Italien. Beskrivningen och slutsatserna i rapporten bygger 

dels på tidigare publicerad forskning om det politiska kommunikationssystemet i Italien, dels på en 

serie intervjuer genomförda under en studieresa till Italien hösten 2005. Följande personer har 

intervjuats: 

 

Professor Gianpetro Mazzoleni, Universitetet i Milano 

Professor Paolo Mancini, Universitetet i Perugia 

Camilla Paccagnini, redaktionschef för en avdelning inom den del av RAI som ansvarar för de politiska programmen, 

TSP (Testata Tribune Servizi Parlamentare) 

Åke Malm, svensk journalist bosatt i Rom 

Pier Luigi Malesani, direktör för avdelningen för Institutionella relationer vid RAI (och därmed ansvarig för RAI:s 

politiska kontakter och åtaganden. 

 

Italien: ett typexempel på den polariserade pluralistiska modellen 

 

Enligt Hallin och Mancini (2004) är Italien ett typexempel på den sydeuropeiska polariserade 

pluralistiska modellen. Kännetecknande för denna är: 

 



 P

(1) Dagspressen är inte masspridd, utan läses främst av en elit. Dagstidningarna har ett starkt 

inslag av politiskt innehåll och svarar främst för den politiska debatten mellan eliter.  

(2) Det finns starka band mellan medier och politik. Journalistiken är politiserad och inriktad på 

tolkning och kommentar, objektivitet är inget självklart journalistiskt ideal. Det finns en stark 

politisk reglering av public servicemedierna och en partipolitisering av utbudet. Det finns 

ingen motsättning mellan partiskhet och journalistik. Extern pluralism är normen, dvs. att 

många partiska medier skapar en slags balans.  

(3) Det finns en lägre grad av professionalisering i journalistkåren. Med professionalisering avses 

här graden av autonomi (om journalistiken är fristående och oberoende från andra 

samhällsinstitutioner), förekomsten av erkända och respekterade etiska och professionella 

regler, samt graden public service-orientering (att journalistiken verkar för allmänintresset 

och inte särintressen). Politisk neutralitet är ingen norm för den goda journalistiken; 

journalistik ses som ett instrument för politisk opinionsbildning.  

(4) Statlig reglering och intervention i mediesystemet är omfattande.  

 

Andra länder med likartade mediepolitiska system är Frankrike, Grekland, Portugal och Spanien.  

Den polariserade pluralistiska modellen skiljer sig dock på många sätt mellan enskilda sydeuropeiska 

länder. Hallin och Mancini kopplar det politiska kommunikationssystemets karaktär till den historiska 

politiska utvecklingen i regionen. Länder med en ”polarized pluralist” mediepolitisk modell 

kännetecknas bland annat av en sen demokratisering med perioder av auktoritära regimer, starka 

politiska konflikter kopplade till polariserade sociala grupperingar och en utbredd klientelism 

(clientelism). I Italien har särskilt det sociala kapitalets roll diskuterats, t ex i Robert Putnams numera 

närmast klassiska bok Making Democracy Work från 1993 (jfr även Ginsborg, 2003). 

 

Det politiska systemets förändring 

Italien har sedan 1993 ett valsystem som utgörs av en blandning av proportionellt och majoritetsval. 

75 procent av rösterna fördelas genom majoritetsvalsprincipen och 25 procent genom 

proportionalitet. Tidigare hade man en strikt proportionalitetsprincip. Ett problem med systemet var 

att det kännetecknades av fragmentering och instabilitet med många små partier och växlande 

politiska styrkeförhållanden. I det gamla valsystemet hade man haft 40 regeringar på 45 år, men med i 

stort sett samma partikonstellationer vilket innebar att det trots allt fanns en viss stabilitet även under 

denna period. Samtidigt medförde samordningen mellan de många olika grupperingarna svårigheter 



 Q

för den långsiktiga politiken. Syftet med den nya vallagen, som också innebar en ändrad 

valkretsindelning, var att stabilisera systemet och skapa starkare regeringsalternativ. Visserligen kom 

förändringen av valsystemet att ledat till att antalet partier ökade till över 20, men samtidigt skapades 

mer stabila regeringskoalitioner – ett slags ”tvåkoalitionssystem”. 

 

I det första valet med de förändrade valreglerna 1994 kom Berlusconi till makten. Detta maktskifte 

var inte nödvändigtvis en följd av den nya vallagen. Avgörande var istället de äldre partiernas närmast 

totala sönderfall, vilket i sin tur orsakades av att ett antal korruptionsaffärer med partianknytning 

som avslöjats i början av 1990-talet. Affärerna medförde en kraftig försvagning av de traditionella 

partierna. Det kristdemokratiska partiet (DC), Italiens då största, raderades nästan ut och flera 

mindre partier, bl. a. det gamla socialistpartiet PSI, försvann från den politiska kartan. Det tomrum 

som skapades i den politiska mitten genom kristdemokraternas fall gav förutsättningarna för 

Berlusconis nya parti Forza Italia, men även för regionala missnöjespartier som Lega Nord. Lega Nord 

hade visserligen startats tidigare som ett regionalt missnöjesparti i nordöstra Italien, men fick nu ökat 

spelrum.  

 

Två äldre partier kom också att överleva de politiska kriserna. Det ena var kommunistpartiet (PCI) 

som genomfört ett långsiktigt inre reformarbete och ändrat partiprofil samt bytt namn till DS – I 

Democratici di sinistra . Det andra partiet var det nyfascistiska partiet MSI, som också genomgått en 

ideologisk omprövning och bytt namn till Alleanza Nazionale. De ideologiska omorienteringarna i 

dessa två tidigare ytterlighetspartier var en grundförutsättning för det nya bipolära 

tvåkoalitionssystemet. 

 

Den nya politiska karta som nu ritades upp brukar kallas den andra republiken. Även om det skedde 

ett partipolitiskt skifte kom huvudalternativen i italiensk politik att vara center-vänster och center-

höger, genom olika partikoalitioner. Den center-höger-regering som Berlusconi bildade 1994 sprack 

redan 1996 genom att Lega Nord drog sig ur. Istället blev det nyval och center-vänster kom till 

makten genom Romani Prodis allians, olivalliansen (L’Ulivo). I valet 2001 återkom Berlusconi till 

makten med sin center-högerkoalition som fick 49,6 procent av rösterna. Hans eget parti Forza Italia 

fick 29,4 procent och Alleanza Nationale fick 12 procent. Center-vänsterkoalitionen nådde 35 procent. 

Största parti blev DS med 16,6 procent (Mazzoleni, kommande). 

 



 R

Även om majoritetsval 1994 hade visat sig vara en fördel för Berlusconis parti Forza Italia har han 

flera gånger ändrat uppfattning om hur valsystemet skall se ut. I september 2005 föreslog han en 

återgång till ett proportionellt valsystem men vissa spärrar mot småpartier och partier inom 

koalitioner. Bakom förslaget ligger framför allt de små partierna inom hans egen koalition, främst 

kristdemokraterna, vilka är oroade för att åka ut ur parlamentet vid ett förväntat nederlag för center-

höger i nästa val som äger rum under våren 2006. Center-vänsterpartierna är dock för ett 

majoritetsvalssystem. Regeringen lyckades driva igenom förslaget i parlamentet i oktober 2005, efter 

ett mycket intrikat politiskt spel inom Berlusconis koalition. Den nya lagen har mötts av mycket stark 

kritik från oppositionen, framför allt eftersom att det är tveksamt att ändra spelreglerna så nära inför 

ett val. Kritikerna menar dessutom att lagen riskerar att leda till osäkra koalitioner och svaga 

regeringar. Förslaget fick inte 2/3 majoritet och oppositionen har därför krävt att lagen skall utsättas 

för en bekräftande folkomröstning. När en sådan kan äga rum är ännu oklart. 

 

Regler för valrörelser 

När det gäller själva valrörelsen räknar man i Italien med 45 dagar. Under de första 15 dagarna måste 

partierna diskutera sig fram till med vilka koalitioner, kandidater och program som de skall 

presentera sig inför väljarna.1 Den egentliga valrörelsen är sedan 30 dagar. 

 

När det gäller speciella regler för medierna i en valrörelse så finns det sedan år 2000 en 

likabehandlingslag – Par Condicio – var huvudsakliga syfte är att tillförsäkra att alla partier får 

likvärdiga möjligheter när det gäller uppmärksamhet i medierna i valrörelsen. Lagen drevs igenom av 

center-vänsterregeringen år 2000 och är att betrakta som en ramlag eftersom tillämpningen av den 

måste beslutas på nytt inför varje val. Par Condicio berör främst televisionen – både den 

kommersiella och public service – och avser primärt mediebevakningen under en månad före 

valdagen – för de 15 dagarna dessförinnan gäller andra regler. Den är inte heller tillämplig för den 

politiska journalistiken under andra perioder.  

 

Likabehandlingslagen säger också att inga opinionsundersökningar får publiceras de sista 15 dagarna 

före valdagen - den enda regel som även gäller dagspress och andra medier. Det finns även stadgat 

att alla politiska opinionsundersökningar som publiceras i medierna skall vara försedda med uppgifter 



 S

om urvalsstorlek, frågeformuleringar mm.  Vidare finns det ett krav att undersökningarna skall 

tillställas kommunikationsmyndigheten som publicerar dem på sin hemsida.  

 

Likabehandlingslagen förbjuder även betald politisk TV-reklam, något som existerat i Italien sedan 

1970-talet. Istället måste TV-kanalerna erbjuda partierna fri programtid för att sända ”independently 

produced political messages” (Mazzoleni, kommande). Dessa består av 3 minuter långa ”spot ads” 

producerade av partierna själva. Kanalerna måste även här behandla partierna lika och sända lika 

många spot ads vid likvärdiga sändningstillfällen.  

 

Lagen gör skillnad mellan ”Informazione politico” och ”Communicazione politico”. Det första avser 

nyheter och andra program producerade av nyhetsredaktionerna. För dessa gäller att de under 

månaden före valet skall präglas av balans; om en företrädare för en åsikt får yttra sig skall det 

balanseras med en motpart om en sådan finns - men inte nödvändigtvis i samma program. Det 

senare avser särskilda politiska informationsprogram, valprogram, dvs. program som skildrar 

politiska opinioner och tar upp politiska sakfrågor. Här finns mycket komplicerade regler. I princip 

går reglerna ut på att partiernas företrädare skall ges programtid i relation till partiernas styrka i 

parlamentet. Regelsystemet föreskriver således strikta balanskrav när det gäller utrymme och 

uppmärksamhet. Däremot verkar inte övriga gynnandeaspekter regleras (som t ex vinklingar och val 

av ämnen och sakfrågor som eventuellt kan gynna en part). Lagen stadgar även att politikerna inte får 

lov att framträda i underhållningsprogram under en månad före valet. 

 

Kanalerna är således ålagda att sända nyhets- och politiska informationsprogram. En statlig 

myndighet – Autorità per le Garanzie Nelle Comunicazioni -- ansvarar för kontrollen av 

efterlevnaden av likabehandlingslagen. Kommunikationsmyndigheten, som bildades 1997 på 

grundval av Maccanico-lagen och vars ledamöter är ledamöter av parlamentet, svarar för all 

mediereglering i Italien, från satellitkanalers frekvenser till skydd av minderåriga mot olika typer av 

TV-innehåll. Den leds av en styrelse på sju medlemmar utsedda av parlamentet och har två 

kommittéer – en för infrastruktur och en för tjänster och innehåll. I fråga om ”par condicio” arbetar 

myndigheten framför allt på grundval av klagomål från partier eller allmänheten men kan också ta 

egna initiativ. Under valrörelsen 2001, då lagen tillämpades för första gången, inkom också mängder 

                                                                   
1 Det finns en utveckling mot att ersätta sådana förhandlingar med primärval. Sådan hålls i oktober 2005 inom 
centervänster-partierna. Även inom center-höger har det funnits idéer om primärval, men dessa har effektivt stoppats av 



 T

av klagomål över att reglerna inte följdes. Processen går till så att ett klagomål omedelbart remitteras 

till det sändande företaget som måste ge svar till myndigheten inom 24 timmar. Därefter kan 

myndigheten besluta om sanktioner. I de fall myndigheten beslutar om sanktioner kan dessa antingen 

utgöras av en straffavgift, eller att kanalen i fråga åläggs att låta den förfördelade parten framträda. 

 

Presentationen av Par Condicio på Kommunikationsmyndighetens hemsida (www.agcom.it) 
Following Law n.28 of February 22nd, 2000, AGCOM has issued new provisions (Determination n.29 of 
March 2, 2000) in order to ensure the principles expressed by the law: the equal treatment and equal 
access to media of all parties.  
The main rule provides for granting equal access to programs on radio and television broadcasting 
containing political opinions, such as party political broadcasts, debates, round tables etc. and other 
programs where the expression of political views appears to be relevant to all political parties involved in 
the elections (as well as those involved in the popular referendum). According to article 2, the 
transmission of such programs is compulsory for the public service (RAI) and for private national 
concessionaires transmitting free on air. Detailed provisions establish the criteria relating to the presence 
(on screen or on radio) of political subjects (i.e. proportionate to the degree of representation of the 
political party), the duration of political advertisements, and the transmission of news. 
AGCOM has applied these rules for the first time during the campaign for the administrative election held 
on April 16, 2000 and then again for the referendum of May 21, 2000. 
 

Det var dock relativt sällan klagomålen ledde till allvarligare sanktioner eller fick någon större 

betydelse, bl. a. beroende på att processen tar sådan tid att valet redan passerat då man kommit fram 

till beslut. Straffavgiften är inte heller särskilt hög, men den kan i vissa fall drabba den enskilde 

journalist som ansvarat för programmet eller inslaget. Det finns exempel på sanktioner som haft stor 

betydelse. En journalist på RAI, Michaele Santoro, dömdes personligen till ett bötesstraff 2001 sedan 

han haft en (alltför) kritisk Berlusconi-bevakning. Även om fallet inte bara gällde par condicio utan 

även hade en allmänjuridisk sida som bl. a. innebar att han stämde RAI medförde detta att han 

sparkades från RAI. Han gick istället vidare till en politisk karriär och är nu ledamot av 

Europaparlamentet. En av våra intervjupersoner menar att detta är ett exempel på hur ”hänsynslös 

auktoritär” den nuvarande regeringen är genom att ”varje program som försöker belysa ett 

samhällsproblem ur alla synvinklar alltid betraktas som Berlusconifientlig. Att försöka diskutera 

skaparen av Forza Italias rättsliga affärer i ett TV-program betyder att man omedelbart stämplas som 

a) kommunist b) regeringsfientlig c) ohederlig d) partisk e) oprofessionell journalist etc..” (Åke 

Malm).  

 

                                                                   
Berlusconi. 



 U

En annan förklaring till det begränsade antalet sanktioner är att TV-företagen, särskilt RAI, är mycket 

noga med at följa upp sina sändningar och själva korrigera brister i balansen. Dessutom är lagen så 

komplex att det finns många möjligheter att tänja på eller att kringgå bestämmelserna. Särskilt 

Berlusconi har varit skicklig i detta. Under valet 2001 satsade t ex Berlusconi hårt på att föra ut sitt 

budskap under förvalskampanjen, dvs tiden som föregick de fyra veckorna före valdagen. Han 

använde enorma resurser på en reklamkampanj, som framför allt utnyttjade reklamtavlor och 

utomhusreklam. Affischerna var 6x3 meter och Berlusconis ansikte syntes över hela Italien. Ingen 

kunde matcha honom. Det fanns även ett visst mått av spotreklam i TV, men Berlusconi lät i 

huvudsak bli att utnyttja TV-mediet, för att undgå kritik. Att Berlusconis TV-kanaler (Mediaset) 2001 

undvek politiska program utöver dem som producerades av nyhetsredaktionen innebar f ö även att 

de inte behövde ge center-vänster-alliansen något större programutrymme. 

 

Bakom regleringen av valkampanjen ligger bl. a. att de italienska politikerna är helt övertygade om att 

det är mediebevakningen i allmänhet och TV-bevakningen i synnerhet som avgör valresultatet. När 

Berlusconis parti gick tillbaka kraftigt i lokalvalet 2005 skyllde han helt och hållet misslyckandet på 

medierna. Särskilt kritisk var han till par condicio, där han menade att lagen i alltför stor utsträckning 

skapade förutsättningar för de minsta partierna, medan den missgynnade de större.  

 

Frågan är dock om den italienska televisionens makt är så fullkomlig som det ansetts, inte minst 

utanför Italien. Det finns också bland forskarna delade meningar om televisionens inflytande och 

vissa bedömare är tveksamma till dess politiska genomslagskraft. Berlusconis stora framgångar 2001 

anses exempelvis i mindre utsträckning vara ett resultat av en gynnsam mediebevakning och snarare 

en följd av att han framgångsrikt byggt upp en stark partiorganisation för sitt parti Forza Italia 

(Novelli, 2004; Mazzoleni 2005) Ett annat motargument är att i valet 1996 kom Prodi till makten, 

trots att hans TV-framträdanden inte alls var särskilt lyckade och att han själv inte var någon större 

TV-personlighet.  

 

Det är alltså Kommunikationsmyndigheten och dess regionala kontor som kontrollerar att lagen 

efterlevs. Myndighetens utvärdering är främst juridisk, baserad på klagomål. Den har hittills inte gjort 

några egna innehållsanalyser för att kontrollera balansen i bevakningen. Sådana är emellertid på gång 

och det är troligt att man har fått fram sådana till valet i maj 2006. I Italien finns samtidigt en 

organisation som svarar för löpande analyser av televisionens politiska innehåll. Organisationen, 



 V

Osservatorio de Pavia (www.osservatorio.it), är knuten till universitetet i Pavia. Den genomför 

mycket detaljerade innehållsanalyser och medarbetarna i Osservatorio är kvalificerade akademiker 

(statsvetare, statistiker). Analyserna anses allmänt mycket tillförlitliga och för RAI spelar dessa en 

mycket viktig roll för den interna granskningen av programverksamheten. På senare år har 

Observatoriet även fått konkurrens av andra undersökningsföretag, som gör motsvarande mätningar. 

Presentation av Osservatorio di Pavia på organisationens hemsida (www.osservatorio.it) 

The Osservatorio di Pavia, founded in 1994 by Cares, has since developed into an internationally 
recognised institute of analysis and research on mass communication. 
The mission of The Osservatorio di Pavia is to safeguard social, cultural and political pluralism in the field 
of mass media. The Osservatorio di Pavia is an independent non-profit organisation which follows the 
ethical benchmarks of scientific-methodological approach. 
The Osservatorio di Pavia has always worked in collaboration with the Università degli Studi of Pavia, 
with whom it has developed a complex methodology for the observation and the analysis of political 
communication in the mass media. This methodological effort has led to a long-term co-operation with 
the RAI - the Italian national broadcaster - for which the Osservatorio di Pavia has carried out media 
monitoring since 1994. The data produced by the Osservatorio di Pavia is currently utilised by the 
Parliamentary Commission on the RAI. 
Since 1996 the Osservatorio di Pavia has also carried out qualitative research on specific aspects of 
mass communication. The IULM, the Università Cattolica of Milan, the Ministry of the Treasury, the 
Ministry of the Environment, the National Institute of Health, the ENI, the CNEL and Abacus are among 
the partners of the Osservatorio di Pavia. Thanks to the experience achieved in the national context, the 
Osservatorio di Pavia has gained international credit as a major centre for the protection of freedom of 
expression, the observation of mass media and international democratisation processes, mostly in 
collaboration with the Ministry of Foreign Affairs, the OSCE/ODHIR, the UE, the Council of Europe 
(COE) and Italian and foreign NGOs. The experience of The Osservatorio di Pavia has also enabled it to 
undertake educational and training activities and it is one of the founders of the Forum on International 
Justice and Human Rights of the Università degli Studi of Pavia. 

 

 

Opinionsundersökningar 

Opinionsundersökningsföretagen i Italien är oftast fristående och oberoende av den politiska 

makten, men det finns även ett antal mindre undersökningsföretag som är kopplade till olika 

politiska intressen. Före 1994 var opinionsundersökningar ingen stor sak i italienska valrörelser. 

Undersökningsmetoderna var gammaldags och det tog evigheter att få fram några resultat. Under 

1994 förändrade Berlusconi situationen genom att satsa massivt på att undersöka folkopinionen, 

något som blev ett avgörande redskap i valkampanjen. En av de ledande opinionskonsulterna 1994 

Gianni Pilo anlitades direkt av Berlusconi för att arbeta för Forza Italia. Han utförde alla de 

undersökningar av väljaropinionen som möjliggjorde för Berlusconi att tillämpa sin 

marknadsinriktade politiska kampanj. 1996 hade han gjort sitt för Berlusconi och slutade.  



 NM

 

Utländska undersökningsföretag började också ta sig in på marknaden. Det franska företaget Abacus 

var det främsta och mest inflytelserika av dessa och det arbetade för både vänster och högerpartierna. 

Abacus lade ner verksamheten 2002. Då tog ett nytt institut i Milano över, och i dagsläget finns de 

flesta undersökningsföretagen i Milano. De flesta av dem är tillförlitliga och är medlemmar i den 

internationella branschorganisationen för undersökningsföretag, ESOMAR. De följer de 

internationella etiska regler som denna organisation uppställt. Många menar dock att italienarna i 

gemen är skeptiska till opinionssiffror. 

 

Politiska mediestrategier 

När det gäller partiernas kampanjstrategier så förlitar sig italienska politiker numera nästan helt på 

medierna när det gäller att kommunicera med väljarna. Även här är 1994 en vattendelare. Visserligen 

finns det överhuvudtaget en lång tradition av (försök till och faktisk) politisk kontroll av medierna, i 

synnerhet televisionen, men först i och med de gamla partiorganisationernas fall fick medierna en 

dominerande roll. Innan Berlusconi etablerade sitt kommersiella TV-imperium (se nedan) var 

kontrollen av den italienska public service-televisionen RAI helt avgörande. Den politiska 

majoriteten har alltid haft makten att tillsätta och avsätta ledningen på RAI. Spoilsystemet omfattar 

även ledande redaktörer och journalister. Det innebär inte att politiska representanter tillsätts som 

programledare, utan istället att den journalist som är känd för en viss politisk linje får 

programansvaret. 

  

Under de första 15 åren med kommersiell TV så fanns det faktiskt ingen politik i Berlusconis TV-

nätverk, bara underhållning. Det var den s k  Mammì-lagen 1990 som förde in politiken i 

kommersiell TV. Mammìlagen stadgade nämligen att alla TV-kanaler måste sända nyheter (se nedan).  

 

Under 1990-talet förändrades samtidigt politikens förhållande till medierna. En viktig faktor var dels 

majoritetsvalssystemet som innebar ett kraftigt ökat inslag av personval2, dels att partiernas 

möjligheter att finansiera sina kandidaters kampanjer minskade genom att partiorganisationerna sjönk 

samman. Dessutom innebar de krympande partiorganisationerna att kandidaterna i allt större 

utsträckning fick förlita sig på professionella kampanjarbetare. Till detta kom att väljarna inte var lika 

partipolitiskt förutsägbara som tidigare, låt vara att man i huvudsak stannade kvar inom sin tidigare 



 NN

politiska miljö - center-vänster eller center-höger. Den minskade partitrogenheten i väljarkåren och 

väljarnas allt svagare känslomässiga band till enskilda partier brukar benämnas politikens 

sekularisering. Konsekvensen har blivit ökade inslag av personifiering i medierna och en viss ökning 

av antalet politiska konsulter, bl. a. den tidigare DS-ledaren d’Alema. I valet 2001 anlitade 

Olivalliansen en av de mest kända amerikanska politiska konsulterna Stanley Greenberg (Mancini, 

kommande).3 Generellt är dock graden av professionalisering av valkampanjen och användningen av 

politiska konsulter låg i Italien. En undersökning av de valda parlamentarikerna i valet 2001 visar att 

endast 7 procent använt professionella opinionsundersökningsföretag, 5 procent PR-experter och 3 

procent professionella politiska konsulter (Mancini, kommande). En mycket stor andel av dem som 

hade varit involverade i kandidaternas kampanjarbete var personer som kom från samma stad eller 

region som kandidaten och/eller som man hade en tidigare bekantskap med. De partier som främst 

använder professionella konsulter är Berlusconis Forza Italia och högerpartiet Alleanza Nazionale. 

Lega Nord använder i minst utsträckning konsulter.  

 

Det finns strikta regler för kampanjfinansiering. Reglerna gäller dels hur mycket pengar varje enskild 

kandidat får spendera, dels vilka finansieringskällor som är tillåtna. Dessutom måste kandidaterna 

offentligt redogöra för vilka finansieringskällor som används. Det tillåtna beloppet är relaterat till 

valkretsens storlek. 

 

Mediestruktur 

 

Det italienska mediesystemet har ett typiskt sydeuropeiskt mönster. Dagspressen är relativt svag, 

medan televisionen är stark. Ett annat utmärkande drag är at det finns många band mellan politiken 

och medierna. Detta gäller både dagstidningar, public service-TV och privat TV.  

 

Dagstidningsmarknaden 

Historiskt växte dagspressen fram som en del av den liberala tradition som även låg bakom Italiens 

enande under andra hälften av 1800-talet. Dagstidningarna var i första hand den politiska elitens 

medier och italiensk dagspress blev aldrig ett brett massmedium, inte minst på grund av 

språkproblemen i Italien. Istället hade dagspressen sin förankring i tongivande politiska och 

                                                                   
2 Samtidigt infördes även direktval till posten som landshövding respektive borgmästare. 
3 Paulo Mancini, Political professionalism in Italy (kommande). 



 NO

ekonomiska grupperingar. Ibland beskrivs detta som att dagspressen framför allt svarar för ett slags 

horisontell kommunikation, mellan eliter. Televisionen står för den vertikala kommunikationen, 

mellan väljare och valda. I siffror är försäljningen av dagstidningar i Italien räknat per capita ungefär 

en femtedel av vad den är i Sverige (år 2003 ca 100 försålda exemplar per 1000 invånare i jämförelse 

med ca 500 i Sverige). Tittartiden på TV i Italien är mer 50 procent längre än den är i Sverige (232 

respektive 148 minuter per dag). Tidningar läses framför allt av välutbildade grupper. Enda 

undantaget är sporttidningarna. Även om dagstidningsmarknaden är svag gör de större tidningarna 

mycket stora vinster f n. Huvuddelen av vinsterna kommer dock från sidoverksamheter. Det 

beräknas exempelvis att de stora förlagen sålde ca 70 miljoner böcker, inte sällan uppslagsverk och 

historiska verk, genom dagstidningarna under 2004 och 60 miljoner under 2003.  

 

De stora utgivargrupperna i Italien är Rizzoli i Milano (prestigetidningen Corriere della Sera, Italiens 

största dagstidning, och sporttidningen Gazzetta dello Sport). Förlaget har varit utsatt för försök till 

fientligt uppköp men klarat situationen. La Repubblica, startad 1976, är en vänsterinriktad dagstidning 

som inom några få år blev Italiens näst största dagstidning. Situationen på tidningsmarknaden har på 

senare år varit turbulent. Den ledande Romtidningen Il Messaggero har köpts upp av en ny ägare som 

även vidgat sina intressen till Neapel och Bari, en annan ny ägare har skapat en tidningsgrupp av de 

lokala tidningarna i Florens och Bologna.  

 

En tidigare förändring av politisk betydelse var av Indro Montanellis start av Il Giornale 

(ursprungligen Il Giornale di Milano). Den tillkom i protest mot vänsterinriktning hos Corriere della Sera. 

Tidningen togs senare över av Silvio Berlusconi. En tidning som haft stora framgångar är Il Sole 24 

Ore, en affärstidning som utges i närmare 500.000 exemplar, vilket gör den till en av Italiens 

upplagestarkaste tidningar. 

 

I förhållande till dagens politiska system i Italien är dagstidningarna på ett sätt förhållandevis 

oberoende. Flertalet - ca 80 procent - tidningar kan 2005 bedömas som relativt regeringskritiska, 

även om inte alla stöder oppositionen. Berlusconi brukar ofta offentligt uttrycka sitt missnöje med 

den italienska pressen: ”pressen är emot mig”. Visserligen anses Italiens största tidning Corriere della 

Sera ha en förhållandevis neutral attityd i primärvalet den 12 oktober 2005, men bedöms ha en 

grundsyn som närmast är anti-Berlusconi, alltså regeringskritisk; tidningens kritiska bedömning anses 

även vara påverkad av det faktum att Berlusconi är en dominerande aktör i det italienska 



 NP

mediesystemet, inte minst kontrollerar han stora delar av reklammarknaden. Presskritiken mot 

Berlusconi har således både en politisk och ekonomisk sida. 

 

Även om det finns en inte obetydlig regeringskritik i pressen är bilden dock vid närmare påseende 

betydligt mer komplex. Det går inte att komma ifrån att flertalet dagstidningar har något slag av 

ideologisk grundton i sin nyhetsrapportering om politik och samhälle. Denna har sin bakgrund i 

tidningarnas traditioner men också i ägarnas intressen. Ett synsätt är att alla tidningar har ett slags 

uppdrag och att detta ofta är formulerat över huvudet på läsarna. Ägarskiftena i Rom och Bologna 

har medfört att tidningarna där gått från center-vänster till center-höger. La Repubblica motiverade sin 

start med at det behövdes en dagstidning för den politiska vänstern och den har sina läsare främst 

inom center-vänsteralliansen L’Ulivo. Huvudägare är Carlo de Benedetti, en vänsterinriktad 

industriman och tidigare ägare av det stora teknikföretaget Olivetti. 

 

Partipolitisk inomspridning gäller för flertalet nationellt spridda tidningar (se tabell 1 nedan). När det 

gäller andra lokala tidningar är detta mindre uttalat, men oftast finns även där en klar politisk 

orientering. Detsamma gäller den politiska veckopressen, där L’Espresso, ofta beskriven som Italiens 

Newsweek, har en mycket klar vänsterprofil. L’Espresso ägs liksom i likhet med La Repubblica 

huvudsakligen av de Benedetti. På den andra politiska kanten finns tidskriften en motsvarande 

tidskrift, Panorama, som ägs av Berlusconi. 

 

Trots den relativt tydliga politiska orienteringen hos de stora dagstidningarna betraktas dessa inte 

som partitidningar. Det finns nämligen också en partipress. Mest känd är L’Unità, 

kommunistpartiets, numera DS, tidning. Den var under en tid nedlagd men har återkommit i ny 

dräkt men har en mycket begränsad spridning. 

 

Ett intressant undantag från den politiska tidningslogiken utgör affärstidningen Il Sole 24 Ore. Denna 

ägs av Confindustria, Indistriförbundet – Italiens ledande organ på arbetsgivarsidan. En konsekvens 

är att den inte har något klar partikoppling, även om dess linje måste betecknas som borgerligt 

affärsmässig. Sommaren 2005 var det Il Sole 24 Ore som avslöjade den italienske riksbankschefens 

samtal med en lokal bankchef och därigenom kunde peka på ett misstänkt gynnande av vissa 

finansgrupper som försökte köpa upp en större inhemsk bank. Om en sådan typ av kritik kommit 

från en annan tidning skulle den knappast ha fått några större konsekvenser, eftersom den i så fall 



 NQ

skulle ha värderats i ljuset av tidningens partipolitiska orientering. Kritiken från affärstidningen fick 

emellertid ett betydande genomslag och den affär som rullades upp tvingade riksbankschefen i 

defensiven – han vägrade dock att avgå. Il Sole 24 Ore anses överlag att allt mer utmärka sig genom en 

obunden nyhetsrapportering. 

 
 
Tabell 1  Party-Press Parallelism in Italian Newspaper Readership, 1996 

 Communist 
Refounding 

Democrats 
of the left 

Popular 
Party4 

Northen 
League 

Forza 
Italia 

National 
Alliance 

Corriere della sera 64 89 120 100 111 100 
La Repubblica 124 156 122 54 34 62 
La Stampa 71 105 81 215 98 65 
Il Giornale 28 22 8 57 260 188 
Il Giorno 0 75 61 246 164 93 
La Nazione 84 70 193 0 88 153 
Il Mattino 97 88 135 13 99 162 
Resto del Carlino 
Gazzetta 

126 111 135 56 83 85 

Gazzetta Mezzogiorno 50 87 27 0 97 203 
L’Unitá 165 245 19 19 19 35 
L’Avvenire 47 47 613 60 27 60 
Figures show the numbers of voters of a given party that read each paper, per hundred readers of that 
paper in the population as a whole. Thus figures over 100 indicate that voters of that party are 
overrepresented in the paper’s readership; figures below 100 indicate that they are underrepresented. 
Källa: Hallin och Macini 2004 s 102, som i sin tur hittat den i Sani, Mass Media ed Elizioni, 2001, s 205) 

 

Dagspressen har varit relativt opåverkad av regeringens lagstiftning på medieområdet. Den s k 

Mammì-lagen från 1990 (se nedan) införde dock förbud mot korsvis medieägande, men det innebar i 

stort sett bara att den tidning som ägdes av Silvio Berlusconi - Il Giornale - såldes av honom till 

brodern Paolo Berlusconi för att han skulle kunna behålla sina intressen inom TV-området. 

Tidningen fortsatte dock att ledas på samma sätt som tidigare, liksom den kvarstod vid sitt stöd åt 

Berlusconis parti Forza Italia. 

 

Ett allmänt intryck av dagspressens roll är att den sätter agendan för den politiska elitdebatten. När 

man diskuterar vilka frågor som är aktuella i olika politiska grupperingar hänvisar man ofta till vad 

tidningarna som stöder grupperingen har tagit upp. Hallin och Mancini (2004:103) pekar också på 

dagspressens betydelse när det gäller att mobilisera sina läsare att stödja politiska vissa politiska linjer 

och att delta i det politiska skeendet . Italienska tidningar tar ofta en aktivistroll i politiken. 

 



 NR

Televisionen 

För televisionen är bilden betydligt mera komplex. Fram till början av 1970-talet hade i praktiken 

RAI som public service-företag monopol på all radio och TV i Italien. RAI:s monopolställning har 

hela tiden varit omdiskuterad. Kritikerna har bl. a. hävdat att det inte är förenligt med den 

yttrandefrihet som garanteras i författningen. I mitten av 1970-talet drevs frågan till 

Konstitutionsdomstolen, vars utslag öppnade för möjligheten för fristående aktörer att sända lokala 

program.  

 

Konsekvensen av domstolsbeslutet var att det öppnades en ny TV-marknad med stora potentiella 

reklamintäkter. Nya intressenter gav sig in på TV-marknaden, främst de tre stora veckotidnings- och 

bokförlagen Mondadori (Rete 4), Rusconi (Italia 1) och Rizzoli. Problemet var dock att dessa 

saknade know-how i fråga om TV och de fick snart stora ekonomiska problem och Rizzolis TV-

bolag gick i konkurs. En som lyckades bättre var Silvio Berlusconi som då var direktör i ett 

byggföretag i Milano. Hans kanal - Canal 5 - lyckades på marknaden och han köpte upp de 

konkursmässiga Rete 4 och Italia 1 och hade därmed tre nätverk. Alla var inriktade på underhållning 

och det saknades i stort sett nyheter och samhällsprogram. 

 

Under 1980-talet expanderade Berlusconis nätverk – mot alla lagar och förordningen. Han 

ignorerade lagens krav på lokal verksamhet och byggde illegalt ut nationella nätverk. De ägdes 

samtliga tre av Berlusconis holdingbolag Mediaset. På politiskt håll var man handfallen inför 

utvecklingen. Den ansvarige ministern hette Mammì. Han var representant för republikanerna och 

minister inom den dåvarande kristdemokratiska regeringen. Mammì kom att spela Berlusconi i 

händerna genom att inte reagera på Berlusconis illegala verksamhet på TV-området och därmed göra 

det möjligt för Berlusconi att konsolidera sin verksamhet. Situationen var kaotisk. Nya EU-direktiv 

tvingade Italien att försöka städa upp i mediedjungeln. Det var bakgrunden till den s k Mammì-lagen 

från år 1990. Mammì -lagen ställde upp ett antal kriterier för framför allt televisionen i Italien. Ett 

sådant var att varje kanal måste ha dagliga nyheter. Det paradoxala var att man därmed skapade en 

plattform för Berlusconi genom att hans tre TV-kanaler därmed ”tvingades” reflektera över och 

etablera en nyhetspolitisk profil. 

 

                                                                   
4 Partiet har senare upphört. 



 NS

Konsekvensen för Berlusconis kanaler blev att de kom att utveckla två typer av mycket olika TV-

nyheter. Den ena var Telegiornale 5 (TG5), startad 1991 i Canale 5, där en mycket erfarenhet 

journalist, Enrico Mentana, fick ansvaret. Detta blev efterhand ett mycket populärt nyhetsprogram i 

stark konkurrens med TG1 i RAI 1. TG5 har i de flesta mätningar visat sig vara mycket balanserat 

och har ett gott rykte bland journalister. Mentana sparkades dock 2004 samtidigt som det skedde 

förändringar av medielagstiftningen (Gasparri-lagen; se nedan). Berlusconi-kanalen Rete 4 etablerade 

nyhetsprogrammet TG4 med en programledare vid namn Emilio Fede. Fede rekryterades från RAI 

(TG1). TG4 med Fede som programledare anses ha en positiv hållning till Berlusconi (”hänsynslöst 

partisk”, enligt Åke Malm). Inte sällan hyllas han i programmet och hans kritiker avfärdas. 

Programmet har dock en mycket liten publik - 1-2 procent av tittarna, mest pensionärer - men det är 

en publik som ofta har TG4 som sin enda politiska informationskälla. 

 

Ett exempel på en sändning av TG4 (söndagen den 2 oktober 2005): 
 
Start 18.55, slut 19.35 med totalt 17 inslag. Emilio Fede är hela tiden i centrum och leder mycket aktivt 
programmet genom att mellan inslagen kommentera dem och göra övergångar. Han står upp mot olika 
bakgrunder. I studion finns även en ‘telegramhörna’ där två eller tre kvinnor framför sina datorer levererar 
senaste nytt till Fede, i detta fall det tyska fyllnadsvalet i Dresden. Han pratar med dem i studion, men 
medan Fede håller samman programmet och hela tiden ser publiken i ögonen tittar ‘telegramkvinnorna’ 
endast på Fede. Han dominerar helt programmet och några andra personer finns inte i studion och 
reportrar på plats finns normalt inte i bild utan bara en namnskylt. Reklam förekommer inte under 
programmet utan först i slutet. 
 
Programmet har ett mycket blandat innehåll. Det startar med ett attentat på Bali, där man visar själva 
explosionen två gånger. Sedan är det bilder från en stor utomhusmässa på Petersplatsen i Rom, där 
påven inleder en biskopssynod och därefter ett inslag om svåra regnväder i Italien och ett om att man firat 
familjens dag och att Italiens president hedrat den. Därefter kommer tre inrikespolitiska inslag. Det första 
är ett reportage från hur kvinnorna inom Alleanza Nazionale (en del av Berlusconis regeringsunderlag) 
bedriver en kampanj med ‘rosa bussar’. I inslaget får kandidaterna prata utan frågor från reportern. 
Därefter följer ett inslag om vad Prodi sagt med bild på Prodi pratande men med Fedes som ‘voice over’. I 
det tredje gör Fede en längre intervju över telefon (utan annat än en stillbild på den intervjuade politikern) 
med en parlamentariker i Prodis grupp L’Ulivo, där det uppenbart handlar om vilka som skulle kunna ingå 
i en eventuellt ny regering. Därefter kommer i ordning: ett mord i Palermo, en svår brand i Milano, en 
rapport över telefon inför kvällens ligamatch Juventus-Inter, en tyfon på Taiwan, det tyska valet och ett 
vulkanutbrott i El Salvador. Allt är illustrerat med mycket bilder. Slutligen kommer en blandad sekvens: ett 
reportage om graffiti i Rom (vandalism eller konst?), pinjer som brukar symbolisera Neapel har huggits 
ner på grund av trafikproblem, en violinist har fått ett kulturpris för goda tjänster åt Italien och en 
modevisning i Milano. Sekvensen avslutades med en telegramnyhet om resultatet i tyska valet. Sedan 
följde reklam och efter det vädret. 
 

 

Publikmässigt står det i början av 2000-talet i stort sett jämnt mellan de privata kanalerna och RAI. 

RAI hade 2003 en marknadsandel på 46 procent, att jämföra med att Sveriges Television i Sverige 



 NT

samma år hade drygt 40 procent (Mazzoleni, kommande). RAI 1 är den största kanalen med en 

publikandel på 24,2 procent. Mediasets Canale 5 är nästan lika stor med en publikandel på 23,2. RAI 

och Mediaset dominerar totalt TV-marknaden med 85 procent av publiken. 

 

RAI brukar beskrivas som ett public servicebolag, men det har egenskaper som gör det svårplacerat i 

en europeisk public servic-tradition. En viktig förklaring är att RAI alltid existerat under ett 

betydande tryck från vad som kan beskrivas som den politiska logiken. Det har uppfattats som 

naturligt med en politisk kontroll av bolaget. En parlamentarisk kommitté, Commissione parlamentare per 

l’indirizzo generale e la Vigilanza dei servizi rediotelevisivi, ofta kallad enbart Comissione di Vigilanza) 

övervakar verksamheten. Kommittén, som har 40 medlemmar, är också aktiv i fråga om vad som 

kallas politiska informationsprogram, både i valrörelser och i övrigt. Kommittén bestämmer vilken 

typ av program som skall sändas och vilka partier som skall vara representerade.  

 

Den parlamentariska kontrollen har ansetts betydelsefull, inte minst för att debatten mellan de olika 

politiska riktningarna leder till ett slags balans. Diskussionerna inom kommittén är ofta intensiv och 

speglar därmed de italienska politikernas intresse att komma fram i TV. Balansen har också kommit 

till uttryck i RAI:s organisation och ledning. Fram till mitten av 1990-talet uppfattades det naturligt 

att kristdemokraterna styrde RAI1, socialisterna RAI2 och kommunisterna RAI3; det anses t o m att 

RAI3 etablerades för att också det då reformerade kommunistpartiet skulle få en TV-plattform.  

 

I och för sig har det funnits kritik från oppositionen mot regeringens dominerande roll. Kritiken har 

tilltagit genom att Berlusconi redan har kontroll över andra TV-kanaler. Berlusconi-regeringen 2001 

beslutade därför att regeringen skulle tillåtas att ”bara” ha kanalerna RAI1 och RAI2, medan RAI3 

skulle vara oppositionens. Uppdelningen av RAI efter politiska linjer har medfört att kanalerna fått 

en något olika profil i fråga om nyheter och samhällsprogram. Det finns således en klar skillnad 

mellan exempelvis RAI1 och RAI2 å ena sidan och RAI3 å den andra, där den senare skall ha en 

betydligt mer samhälls- och kulturinriktad kanalprofil. 

 

En annan konsekvens av uppdelningen inom RAI är var och en av de tre RAI-kanalerna har sin egen 

teknik, sina egna journalister och delvis sin egen administration, i praktiken sina egna hus på RAI 

Centro, i norra utkanten av Rom. Direktören för respektive kanal har genomgående en politisk 

bakgrund som svarar mot kanalens profil. Den politiska kopplingen avspeglar även längre ner i 



 NU

organisationen. Många chefer på mellannivå har politiska meriter och för en fastanställning kan ett 

ord från en politiker, eller ännu hellre en biskop eller kardinal, ofta väga tungt. Det anses vara särskilt 

svårt för kvinnor att nå ledande poster inom organisationen. 

 

De politiska villkoren för RAI framträder även i den samlade ledningen. Styrelsen består av nio 

personer, fr o m 2005 valda av parlamentet. Den politiska anknytningen är mycket tydlig: av de nio är 

fem tidigare parlamentariker som suttit i parlamentets övervakningsorgan för RAI, två är tidigare 

partianställda – en PR-man och partitidningsredaktör – och de övriga två har delvis också politisk 

anknytning. Att det är parlamentet som nu utser styrelsen anses ha förstärkt den politiska styrningen. 

Styrelsen är mycket aktiv. Den har möten varje vecka och beslutar om i stort sett allt inom företaget. 

 

Programexempel: TG1 (RAI1) och TG3 (RAI3) tisdagen den 4 oktober 2005 
 
TG3 startar kl 19 och slutar kl 19.30 och innehåller 15 inslag. Det leds av en kvinnlig programledare. Hon 
har en framtoning som en arbetande journalist och förefaller inte stylad. Hon läser från sina manusblad. 
Programrubrikerna som listar nästa alla inslag kommer som kanonskott in början illustrerade med en bild i 
några sekunder. Programledaren sitter ensam i studion och håller samman programmet där inslagen 
illustreras med en bild till höger om programledaren.  
 
Programmet inleds med en anknytning till att det är årsdagen av andra världskrigets slut i Italien. 
Republikens president visas i bild från en ceremoni med veteraner.  Programinnehållet domineras sedan 
av politik, framför allt i anslutning till vad som under dagen diskuterats i parlamentet. Det handlar bl. a. om 
förslaget om ny vallag, om hur domstolar behandlar korruptionsaffärer, om den ekonomiska politiken och 
om skattepolitiken med många bilder från parlamentet. Nästa inslag handlar om att Berlusconi träffar 
Chirac i Paris och ministrar intervjuas. Det fortsätter med ett inslag från USA med kritik mot president 
Bush och strejker i Frankrike. Vidare ett inslag om test av ett nytt abortpiller, en industriolycka, ett långt 
inslag från firandet av San Franciskus som ’miljöhelgon’ och vandalism mot bilar i Rom. Slutligen ett 
porträtt av en sportprofil som dött, ett inslag från USA om museiföremål på Gettymuseet vi Los Angeles 
som lämnat Italien utan tillstånd och presentation av en ny film av Roberto Benigni. 
 
Reportrar på plats visas ofta i bild. Alla intervjuer låter elitpersoner berätta om något. Inga vanliga 
människor intervjuas. 
 
TG1 startar kl 20. Det är den publikmässigt största TV-nyhetssändningen. Sändningen leds av en kvinna, 
klart stylad, som ser rakt in i kameran och inte på sina manus. Studiomiljön är trendig.  
 
Programmet innehåller 16 inslag. Det finns en anmärkningsvärd likhet i ämnesval med TG3. Man startar 
med samma inslag där presidenten talar inför företrädare för motståndsrörelsen frånkriget. Sedan 
kommer inslaget från Berlusconis besök i Paris, intervjuer från parlamentet apropå förslaget till ny vallag, 
ett inslag om samhällsekonomin och ett med facklig kritik mot regeringens ekonomiska politik och därefter 
ett reportage från San Franciscus-dagen i Assisi. Samtliga dessa sju ämnen fanns förekom även i TG3. 
Efter några inslag om brott, varav två också fanns i TG3, kom ett inslag om organdonation. De avslutande 
inslagen med en sport profil som dött om Benignis nya film hade också funnits i TG3. Mer än två 
tredjedelar av inslagen var således desamma i Tg1 och Tg3 den här dagen. 
 

 



 NV

RAI arbetar på grundval av ett avtal som reglerar innehållet. Avtalet är på tre år och det föreskriver 

framför allt programinnehållets fördelning, t ex mängden samhällsprogram, barnprogram och 

underhållning. Det som Italien kallas public service är det programinnehåll som i Sverige skulle kallas 

nyheter och samhällsprogram. Sådant innehåll skall utgöra minst 40 procent av utbudet i RAI1 och 

RAI2 och 60 procent i RAI3. Inom kanalerna anses det att detta är en rimlig fördelning.  

 

Även om det finns en förväntan på en partipolitisk profilering mellan de tre RAI-kanalerna följer 

ändå RAI-ledningen mycket noggrant programprofilerna. Här bygger man på data från Osservatorio 

di Pavia som man får månadsvis och som innehåller uppgifter sekund per sekund vilka som fått 

framträda, hur lång tid de fått, vilka de har talat om och om det var positivt eller negativt. Aktuell 

statistik hösten 2005 visade att RAI1 och RAI2 gav ca 75 procent av utrymmet åt regeringen och 

regeringspartierna, medan RAI3 hade ca 45 procent. RAI 3 gav ca 45 procent av utrymmet åt 

oppositionen, medan denna andel i de två andra programmen låg på mellan 25 och 30 procent. 

Tendenserna var ännu tydligare under prime time. 

 

Även för en kortare tid är det möjligt att se sådana tendenser. I rapporten om RAI från Osservatorio 

di Pavia för juni 2005 kan det utläsas att center-vänster-alliansen (L’Unione) är överrepresenterad i 

TG3, medan regeringen är överrepresenterad i TG1 (Tabell 2) 

 
Tabell 2 Olika politiska grupperingars framträdande i nyhetsprogram i RAI1, RAI2 och RAI3 (procent av 

tiden då en aktör framträder i rutan) 

 RAI1  
(TG1) 

RAI2 
(TG2) 

RAI3 
(TG3) 

Regeringen 43 46 32 

Majoritetspartierna 12 12 16 

Oppositionen 25 23 38 

Övriga partier 3 5 3 

Övriga 

institutionsaktörer 

16 14 11 

Summa 100 100 100 

Antal minuter 169 92 106 

Kommentar: Uppgifterna avser perioden 11-30 juni 2005. Marjoritetspartierna = Casa delle Liberta´ 
Oppositionen = l´Unione. 
 
Källa: Monitoraggio Mensile del Pluralismo Politico Nelle Reti RAI. Osservatorio di Pavia. Direzione Relazioni con 
Istituzioni, RAI. 



 OM

 

Tolkningen av resultaten diskuteras f n inom RAI. Den tidigare ledningen har arbetat efter vad man 

kallar den ”franska modellen”. Den innebär att det är rimligt att regeringen får en tredjedel, 

regeringspartierna en tredjedel och oppositionen en tredjedel. Varje kanal bör eftersträva en sådan 

tendens och RAI-ledningen brukar diskutera med nyhetscheferna om avvikelserna blir alltför kraftiga 

för ett enskilt program. Samtidigt betonar man inom RAI att helheten oavsett detta tenderar att bli 

balanserad just på grund av den politiska uppdelningen av organisationen. Tillämpningen av den 

franska modellen är ett uttryck för RAI:s stora följsamhet mot regeringens politiska signaler. En 

vanligt förkommande rutin för politisk bevakning är att man först redovisar ett utspel från ett 

regeringsparti, därefter protesterna från oppositionen och ger därefter regeringen sista ordet. 

 

Den nytillträdde generaldirektören för RAI har dock visat sig vara tveksam till den franska modellen 

som tolkningsram. Skälen nämndes inte, men det kan möjligen antas att dess tredelning bättre speglar 

ett politiskt system med presidentstyre än ett renodlar parlamentariskt system som Italiens. Ett annat 

problem som var aktuellt just den vecka vi besökte RAI var att två partier var på väg att byta politisk 

allians. Det splittrade socialistpartiets högerflygel förväntades på nytt gå samman med vänsterflygeln 

och därmed flytta från höger till vänster på den politiska skalan och det radikala partiet bedömdes 

vara på väg mot samarbete med vänsterunionen. Förskjutningar av sådant slag bedömdes omedelbart 

skapa problem för arbetet med utvärderingsmodellen.  

 

Vid sidan av nyhetsprogrammen finns den politiska programverksamheten (Tribuna Servizi 

Parlamentari; TSP). Den utgör en egen del inom RAI1. TSP samverkar direkt med parlamentets 

kommitté för övervakning av RAI. Redaktionen gör politiska informationsprogram av olika slag. 

Varje dag sänds en sändning med nyheter från parlamentet och varje vecka en veckoöversikt. 

Dessutom görs en motsvarande veckoöversikt från Europaparlamentet.  Vid sidan av detta görs 

politiska informationsprogram av olika karaktär, bl. a. rundabordsdiskussioner i aktuella 

samhällsfrågor, dueller mellan två politiker, presskonferenser där framför allt pressjournalister ställer 

frågor till politiker och tribunaler, där en politiker ställs mot väggen av journalister. 

 

De politiska informationsprogrammen är kraftig reglerade av den parlamentariska kommittén. 

Kommittén bestämmer vilka partier som skall vara med i vilka program och av vilka politiker de skall 

företrädas och i vilken ordning. TPS får för varje säsong en utförlig lista med alla uppgifter. Själva 



 ON

ämnesvalet bestäms av redaktionen men efter förhandling med kommittén. Redaktionen har inga 

invändningar mot själva modellen men är kritisk till att beskeden på grund av svårigheter att nå 

enlighet i den parlamentariska kommittén ofta kommer mycket sent och därmed komplicerar 

programplaneringen. Motsvarande politiska informationsprogram finns även för Mediasets kanaler. 

Politikerna är normalt nöjda med RAI:s sätt att sköta den politiska informationen. Ett intressant 

påpekande är samtidigt att om politiker är missnöjda ger de ofta sin irritation till känna i 

direktsändning, t ex genom att angripa en intervjuare för de frågor som ställs. 

 

Det allmänna mönstret är att publiken framför allt har RAI som källa för sin samhällsorientering. Ju 

närmare valet man kommer desto större betydelse får Mediasets kanaler, bl. a. på grund av de 

politiska informationsprogram som de då särskilt måste sända. Hos publiken finns också ett samband 

mellan partisympati och valet av TV-kanal, särskilt när det gäller valet av nyhetsprogram. Av de 

väljare som i valet 2001 i huvudsak följde RAIs sändningar röstade cirka 80 procent på center-

vänsterkoalitionen, medan knappt 20 procent valde center-höger (Maqzzoleni, kommande). Bland de 

som uteslutande tog del av Mediaset var förhållandet i stort sett det omvända (Figur 1).  Dessutom 

uppvisade Center-vänsteralliansens väljareunder valrörelsen 2001 en ökande tilltro till RAI ju 

närmare valet man kom, medan center-höger-alliansens sympatisörer med tiden fick allt större tilltro 

till Mediasets kanaler (Mancini, 2003:157). 

 
Figur 1 – Vote for CdL (Berlusconi Coalition) and for Ulivo (Center-left coalition), according to viewing patters of networks and 
news bulletins (Källa: Mazzoleni, kommande.) 
 

  Vote %       
 RAI More RAI than Mixed More Mediaset Mediaset 
  Mediaset  than RAI  



 OO

 

Senare lagstiftning (den s k Gasparri-lagen) skall innebära att RAI:s styrelsesammansättning (Board 

of Governors) inte skall påverkas av parlamentariska val. Den allmänna uppfattningen är dock att 

den högsta ledningen ändå kommer att bytas ut vid ett eventuellt regeringsskifte, även om regeringen 

skulle påstå att så inte är fallet. 

 

Regeringarna har också på andra sätt sökt påverka mediesystemet i Italien. Den socialistiska 

regeringen 1996-2001 hade ambitionen att skapa en tredje kraft inom medieområdet vid sidan av 

RAI och Mediaset genom att dels förbjuda reklam i RAI3, dels tvinga Berlusconi att låta en av sina 

kanaler (Rete 4) flytta från eter till satellit. Det senare beslutet (Maccanico-lagen 1997) gick inte att 

implementera eftersom oppositionen (Berlusconi) anmälde förslaget till författningsdomstolen. När 

Berlusconi kom till makten 2001 ändrades lagen så att den ”tredje kraften” skulle få möjlighet att 

expandera inom digital TV (Gasparri-lagen 2004). Rete4 kunde därmed fortsätta som marknät och 

RAI3 tilläts på nytt att ha reklam. I och med att man inte förbjöd RAI och Mediaset att gå in i digital 

TV blev lagen verkningslös och genom att dessa snabbt köpte upp stora delar av digitalfrekvenserna 

blev utrymmet för den tredje kraften därmed mycket begränsat. Vid sidan av RAI och Mediaset finns 

i dagsläget endast ett mindre TV-nätverk, La 7, vars ägare Telecom Italia har deklarerat att man vill 

göra en kvalitetskanal med nyheter och debatt som viktiga inslag. Här sänds bl. a. programmet 8.30 

(Otto e mezzo) som går varje vardagskväll och konkurrerar direkt med RAIs TG2. Ett annat är 

debattprogrammet l’Infedele (Den otrogne eller den misstroende) som sänds på bästa showtiden för 

RAI och Mediaset - lördagar klockan 21. 

 

Ny medieteknik har en relativt liten spridning i Italien. Internettillgången ligger på cirka 30 procent 

av hushållen (ca 15 miljoner personer). Liksom i andra länder så är det framför allt unga och 

högutbildade som använder nätet. Det innebär att ny kommunikationsteknologi ännu spelar en 

begränsad roll i den politiska opinionsbildningen. 

 

Journalisterna 

Journalister i Italien är organiserade i två organisationer. Den ena är L’Ordine de Giornalisti. Det är en 

korporation eller ett skrå som bestämmer vilka som får utöva journalistik i Italien. Skrået föreskriver 

vilka prov man måste genomgå för att man skall få utöva yrket. I normalfallet krävs två års 

journalistutbildning utöver akademiska grundexamen eller två års vitsordad praktik.  Till detta 



 OP

kommer provet som måste genomgås både av dem som avser att arbeta professionellt som 

journalister och dem som avser att bli fasta medarbetare. Motivet är att man vill hålla yrkets kvalitet 

hög, men det handlar också i stor utsträckning om att kontrollera tillträdet till yrket och därigenom 

kårens storlek. Skrået förfogar över en viktig pensionsfond och erbjuder mycket goda sjukförmåner. 

Man har också yrkesregler för god journalistik. 

 

Vid sidan av skrået finns en traditionell facklig journalistorganisation, Federazione della Stampa Italiana 

(FNSI) som förhandlar om journalistlöner (The Italian Media Landscape). Journalisterna vid RAI har 

sin egen fackliga organisation (USIGRAI). 

 

Den italienska modellen 

Det är svårt att bedöma mediernas politiska roll i Italien. Den gängse svenska bilden av Italien är att 

Berlusconis politiska ställning enbart är ett uttryck för hans medieinnehav. Bilden är emellertid mer 

komplicerad än så och det finns flera andra viktiga faktorer att väga in. Berlusconis framgång i valet 

1994 skall ses mot bakgrund av den ekonomiska åtstramning som skedde i Italien mellan 1992 och 

1993, då bl. a. en engångs värnskatt på en procent av alla banktillgodohavanden infördes. 

Affärsmannen Berlusconis löfte om sänkta skatter var i den situationen lockande, inte minst som de 

andra partierna i stort sett fallit ihop. Hans framgång måste också ses mot bakgrund av att han är en 

skicklig talare (”kommer han bara in i hemmet så kan han sälja vad som helst”), politisk strateg och 

organisatör. Den partiorganisation som Forza Italia byggde upp inför valet 2001 skapade en viktig 

plattform. Medierna har möjligen i detta sammanhang varit en viktig förutsättning i bakgrunden men 

knappast det avgörande (Mazzoleni, 2004).  

 

Mediepubliken uppfattas sammanstämmigt av intervjupersonerna som allmänt skeptisk till politik 

och till politiskt medieinnehåll (”Italienare föds skeptiska och dör illusionslösa”; jfr Åke Malm, 2002). 

Det politiska intresset hos befolkningen är emellertid inte mindre än i andra länder. Detta gäller dock 

inte valdeltagandet som av tradition är högt, delvis som en följd av det tidigare var obligatoriskt. 

Liksom i de flesta västländer har dock intresset för politik sjunkit under senare år med undantag för 

enskilda händelser som exempelvis kritiken mot Irakkriget. 

 

Dagspressen och TV anses ha olika roller i en italiensk valrörelse. För befolkningen i allmänhet är 

televisionen den viktigaste källan för politisk information. Samtidigt bidrar dagspressen i stor 



 OQ

utsträckning till att sätta dagordningen för den politiska debatten, inte minst genom att den är så 

central i opinionsbildningen på elitnivå. Det händer också att chefredaktörer från de ledande 

tidningsföretagen medverkar som kommentatorer i TV. Dagspressen markerar med få undantag ett 

oberoende. Deras självständighet är dock inte av sådan art att de kan karaktäriseras som en tredje 

statmakt, eftersom kritiskt granskande valjournalistik tillhör ovanligheterna och den partipolitiska 

logiken ändå är starkt styrande för ämnesval och vinklingar. I primärvalet 2005 finns det dock ett 

visst stöd för oppositionen och pressen förefaller inte vara lika kritisk mot Prodi som mot 

Berlusconi; visserligen låter den inte bli att kritisera och tillrättavisa Prodi, men ofta i en annan ton än 

när den kritiserar regeringen. 

 

En illustration av hur dagordningen kan skilja sig åt mellan olika medier i en italiensk valrörelse kan 

hämtas från valet 2001.  Under de två sista månaderna före valet toppades dagspressens politiska 

ämnesval av kritiken mot Berlusconis intressekonflikt (som politiker och medieägare), terrorism, 

strider om den federala politiska strukturen, kandidaterna på valsedlarna och miljöfrågor.  TV-

nyheterna hade i stort sett samma agenda, men miljöfrågorna kom här något högre och diskussion 

kring den då nya ”par condicio-lagen” låg också högt (Mancini, 2003:32f). Utöver en likartad 

innehållsprioritering har de två medietyperna, som båda är journaliststyrda, ungefär samma 

koncentration till huvudnyheter – de tio vanligaste innehållskategorierna svarar i pressen för ca 85 

och i TV-nyheterna för ca 70 procent av det politiska innehållet. Detta kontrasterar kraftigt mot de 

politikerstyrda informationsprogrammen som dels tar upp mycket mer specifika ämnen som 

skattepolitik, kriminalitet och immigrationspolitik (men också Berlusconis intressekonflikt, som ligger 

överst även där), dels har en större ämnesspridning; de tio vanligaste ämnena utgör här endast 55 

procent av innehållet (Ibid:34). 

  

Retoriken i medierna anses skilja sig från vad som är vanligt i andra länder. Ett genomgående drag är 

den språkliga framställningens roll. För den som inte förstår allt innehåll kan både tidningstexter och 

TV-inslag uppfattas som mångordiga. En återkommande bedömning är emellertid att bakgrunden 

skall sökas i att det italienska språket erbjuder en hög grad av nyanser och dessa utnyttjas inte minst i 

TV. Även ironi och satir är vanliga hjälpmedel. En annan aspekt av detta är att väl formulerade 

uttalanden värderas högt. 

 



 OR

Den politiska retoriken i medierna har förändrats kraftigt med tiden. Före 1994 var det helt och 

hållet den politiska logiken som styrde politikernas framträdanden. Politikerna höll långa tal och 

riktade sina framträdanden mer till sina politiska kollegor än till allmänheten. Efter 1994 har det skett 

en dramatisering och popularisering av den politiska debatten främst i televisionen. 

Debattprogrammen i TV präglas idag av ett högt tempo och tonläge, starka konflikter och 

dramatiska utspel. I ett mycket omtalat avsnitt av samhällsmagasinet Port a Porta, så utbröt t ex 

slagsmål mellan två kvinnliga politiker. Porta a porta sänds i RAI1 och är det mest populära 

samhällsprogrammet med en publikandel (share of audience) på mellan 15-25 procent, vilket innebär 

en publik på 1,5-3 miljoner.5 Ämnesvalet i sändningarna är mycket varierat; pedofili, amerikanska 

valet, kriminaliteten i Italien, dödshjälpsfrågan, är exempel på ämnen som behandlats.  

 

Trots förändringarna har medierna ändå en förhållandevis passiv roll i valrörelsen. Man driver sällan 

frågor men är mycket noggranna i att följa kampanjen. Medierna är också snabba att kommentera 

misstag som görs av partierna. I förhållande till andra länder är den politiska logiken mer styrande för 

bevakningen än medielogiken. Till viss del förklaras detta av sammanflätningen mellan politik, partier 

och medier. 

 

Slutsatser och reflektioner 

 

Vi tänkte sluta den här arbetsrapporten med några slutsatser och reflektioner som kanske kan ge nya 

perspektiv och idéer för SNS-rapporten 2006. 

 

 En första reflektion gäller bilden av den italienska politikens förhållande till medierna. Det allmänna 

intrycket är att de föreställningar som florerar i Sverige om Berlusconi och italiensk television är i 

hög grad förenklade. Den forskning vi tagit del av ger en mycket mer komplex bild. I ett 

temanummer av den italienska tidskriften Communicazione Politica från 2004, där ett decennium med 

Berlusconi analyseras under rubriken ”Il grande communicatore” skriver Edoardo Novelli att 

Berlusconi då han kom till makten surfade på en TV-våg, men att detta senare förändrats från en 

medielogik till en politisk logik (Novelli, 2004). En annan forskare framhåller i fråga om Berlusconis 

seger i valet 1994 - som polemik mot den förenklade bilden -  att  

                     
5 Paulo Mancini, La posta in gioco, 2003. 



 OS

”A more thoughtful and less prejudiced look at the overall dynamics of that election campaign highlighted a number of 
systemic factors, that – in conjunction with the communication resource – accounted for Berlusconi’s success” 
(Mazzoleni, 2004:269).  
 

De kritiska rösterna pekar snarare på att det mer är affärsmannen Berlusconi än TV-mannen som har 

påverkat det italienska politiska landskapet. Personen Berlusconi uppfattas snarast som ett politiskt 

fenomen med en stark utstrålning (Malm, 2002). Debatten om honom är också frekvent även i 

Italien och hans ställning är inte sällan ifrågasatt. I valrörelsen 2001 var kritik av Berlusconis dubbla 

lojalitet – medieägare och politiker – ett mycket framträdande tema i dagspress och TV. 

Reflektionerna skall inte uppfattas som ett försvar för Berlusconi utan istället som en 

problematisering av mediernas roll i italiensk politik: också i Italien är politiska frågor som 

samhällsekonomi, arbetslöshet, skola och miljö sådant som i hög grad påverkar den politiska 

agendan. 

 

En annan reflektion grundad på våra iakttagelser av det italienska kommunikationssystemets sätt att 

fungera är betydelsen av att inte ta den ”nordeuropeiska/amerikanska” normen för den goda 

journalistiken för given. I många framställningar, inte minst sådana som utgår från ett nordiskt eller 

angloamerikanskt perspektiv, uppfattas det italienska politiska kommunikationssystemet ofta som 

diffust, för att inte säga irrationellt. Inte sällan finns det närmast ett underliggande antagande om att 

Italien ligger långt från vad som uppfattas som ”modern” politisk kommunikation. Intervjuerna med 

forskare och journalister i Italien leder emellertid till att den bilden bör modifieras. En av de 

kritikpunkter som förs fram mot Italien är den höga graden av partiskhet i medierna, inte minst att 

partiskheten är institutionaliserad genom tidningarnas politiska anknytning och den partipolitiska 

rollfördelningen inom RAI. Partiskheten gör att publiken inte kan få någon objektiv eller balanserad 

bild av skeendet genom att följa en tidning eller en TV-kanal, ett ideal som framstår som självklart i 

nordeuropeisk och amerikansk kontext. Kärnan i kritiken av Italien är kanske just det faktum at 

objektivitet inte är ett ideal för italiensk politisk journalistik. Om vi därför ändrar perspektivet och 

istället utgår ifrån att det är viktigt att den politiska kommunikationen präglas av åsiktsmässig 

mångfald framförd på egna villkor är det kanske istället det italienska systemet som har företräde. 

Åtminstone när det gäller valjournalistiken så finns – genom par condicio - faktiskt bevakning som 

reflekterar hela spektrat av politiska partier. Den som vill orientera sig om olika åsikter i politik och 

samhälle har förhållandevis stora möjligheter att göra det. Vi kan också till detta lägga att publiken, 

kanske just p.g.a. systemets karaktär, normalt har en skepsis till mediebudskapen. Det italienska 



 OT

systemet fostrar inte bara en kritisk reflexivitet i förhållande till politikerna och deras budskap, utan 

också till medierna och journalisterna. 

 

En tredje fundering har att göra med utvecklingsriktningen i det politiska kommunikationssystemet i 

Italien. Det vi framför allt noterat är att politiska systemet har en stark ställning i förhållande till 

medierna och att inflytande accentuerats under senare år. Mer intressant är kanske känslan att 

politiseringen inte förfaller stå i motsats till en stark journalistisk professionalism.  Även i Italien 

finns ett professionellt förhållningssätt bland de ledande journalisterna, men professionalism innebär 

inte nödvändigtvis en granskning av det politiska skeendet utan snarare en ambition att hålla den 

politiska debatten levande – eller skapa debatt. Troligen ligger en del av förklaringen i den italienska 

politiska traditionen, inte minst de regionala och lokala skillnaderna mellan olika delar av landet (jfr 

Putnam, 1993) som är en grund för det stora antalet småpartier. Det hindrar inte att vissa 

internationella tendenser slagit igenom också i Italien, t ex användningen av politiska konsulter i 

valrörelserna. Paradoxen är att det snarast var Berlusconi som genom sin marknadsföringsinriktade 

valrörelse 1994 moderniserade kampanjtekniken (Mannheimer, 2004), liksom han efter valförlusten 

1996 även introducerade vad som har kallats en ”permanent campaign” (Mazzoleni, 2004). 

 

En fjärde och sista reflektion är att det finns oväntat mycket i det italienska fallet som har relevans 

för aktuella förändringar i den svenska politiska modellen. I många länder, inte bara i Italien utan 

även nu senast i Tyskland, verkar koalitionsregeringar blir allt vanligare. Detta har stor betydelse för 

hur medierna bevakar ett val. En av intervjupersonerna menade att det finns en tydlig modell för de 

italienska partiernas medieframträdanden som helt och hållet är relaterad till valcykeln. I 

mellanvalsperioden försöker alla partier profileras sig så starkt och tydligt som möjligt. I valrörelsen 

där allianserna bildats försöker man visa upp en enad front mot motståndarna. Detta är också något 

som journalisterna räknar med och utgår ifrån. Om vi jämför med det svenska fallet och den 

diskussion som för närvarande pågår om ”den borgerliga alliansen” så syns det tydligt att normen för 

den svenska valjournalistiken är en majoritetsregering, med ett dominerande parti. Därför blir 

mellanvalsdebatten också inriktad på huruvida samarbetspartierna till höger och vänster verkligen är 

överens eller osams. Om normen istället hade varit koalitioner hade de politiska förväntningarna och 

därmed inriktningen på journalistiken sannolikt blivit helt annorlunda. 

 

 



 OU

Referenser 
 
The Media in Western Europe (1992). The Euromedia Handbook, ediuted by Bernt Stubbe Östergaard. 
London/Newbury Park/New Dehli: Sage. 
 
Ginsborg, Paul (2003) Italy and its discontents 1980-2001. London: Penguin. 
 
Hallin, Daniel C, Mancini, Paolo (2004) Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge 
University Press. 
 
The Italian Media Landscape. European Journalism Centre, Maastricht (www.ejc.nl/emland/italy.html) 
 
Malm. Åke (2002) Berlusconi: ett porträtt. Stockholm: Svenska förlaget. 
 
Mancini, Paolo (à cura) La posta in gioco. Temi, personaggi e satira nella campagna elettorale 2001. Roma: Carocci Editore. 
 
Mancini, Paolo (2004) La Lezione 1994. Communicaziuone PoliticaVol V, Nr 1 
 
Mancini, Paolo (kommande) Political Professionalism in Italy. 
 
Mannheimer, Renato (2004) Berlusconi e il mercato electorale. Communicazione PoliticaVol V, Nr 1 
 
Mazzoleni, Gianpietro (2004) With the Media, Without the Media: Reasons and Implications of the Electoral Success of 
Silvio Berlusconi in 2001. In European Culture and the Media. Bristol/Portland, Or.: Intellect Books. 
 
Mazzoleni. Gianpietro (kommande) TV Political advertising in Italy. When Politicians are afraid of it. 
Monitoraggio Mensile del Pluralismo Politico Nelle Reti RAI. Osservatorio di Pavia. Direzione Relazioni con Istituzioni, RAI. 
 
Novelli, Edoardo (2004) Forza Italia. Origini, trionfo e delclino del partito televisio. Communicaziuone Politica Vol V, Nr 1. 
 
Porter, William (1983) The Italian Journalist. Ann Arbor: The University of Michigan Press. 
 
Putnam, Robert D (1993) Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princton, N.J.: Princeton University 
Press. 
 


