Mot bättre vetande. En svensk skolhistoria

Hans Albin Larsson

Publikation 2011.04.27

Vad har hänt med den svenska skolan? Hur kommer det sig att så stora ansträngningar och resurser, som satsats på vår skola, lett till så lite resultat? Vilken effekt har friskolereformen haft? Vad har hänt med lärarrollen? Vilka har drivkrafterna till skolans förändring varit? Vilka intressen, institutioner och perspektiv har legat bakom dem? Vad vi kan vänta oss av den nya skollagen, den nya lärarutbildningen och gymnasiereformen 2011?

Med fokus på de senaste decenniernas organisatoriska reformer, samt pedagogiska och politiska debatt, analyserar Hans Albin Larsson, mot en historisk bakgrund, skolans utveckling och problem.

Mot bättre vetande. En svensk skolhistoria är en lättläst och faktaspäckad bok som sätter in skolan i sitt historiska och strukturella sammanhang. Den är väl anpassad för blivande lärare och alla som jobbar inom skolan. Men boken är även rekommenderad läsning för alla som vill förstå den samhällsinstitution som kanske formar oss mest, tillika Sveriges största och viktigaste arbetsplats.

Recensioner

Ska du läsa boken? Absolut! Inte minst borde den komma till användning inom lärarutbildningarna. Blivande lärare och lärarutbildare borde ha stor glädje av den. Förhoppningsvis blir den också läst där det behövs som mest – bland lokala skolpolitiker och pedagogikprofessorer.

Tore Hamnegård, Skolledaren

Spännande, rolig att läsa, som en thriller, bitvis väldigt svart.

Cecilia Garme, journalist

Hade jag då kunnat läsa Hans Albin Larssons utmärkta skolhistoria Mot bättre vetande (utkom först häromveckan) hade jag skrivit att vill man förstå skolutvecklingen är nog kaosteorin ett bättre instrument än ideologiska modeller.

Maciej Zaremba, Dagens Nyheter

Trots att boken är faktaspäckad är den lättillgänglig genom sitt konkreta, klara och koncisa språk … tankeväckande och lärorik läsning för en bredare läsekrets.

Lars Rask, BTJ