Effektiviseringar i användandet av befintlig infrastruktur ska enligt Trafikverkets fyrstegsprincip prioriteras framför nyinvesteringar. Det viktigaste styrmedlet för optimeringar inom tågtrafiken är banavgifterna. Men hur bestäms egentligen prisnivån för dessa? Bär tågen sina egna kostnader och hur ser det ut i jämförelse med andra transportslag? Forskaren Kristofer Odolinski besvarar dessa frågor i en ny SNS-rapport.
Medverkande
Jonas Eliasson, måldirektör, Trafikverket samt gästprofessor i transportsystem, Linköpings universitet och medförfattare till SNS Konjunkturrådsrapport 2020: Svensk politik för globalt klimat
Gustaf Engstrand, policychef, Tågföretagen
Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott samt klimatpolitisk talesperson, Vänsterpartiet
Kristofer Odolinski, forskare, Institute for Transport Studies (ITS), University of Leeds och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)
Maria Stockhaus, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson, Moderaterna
Samtalet leds av Thérèse Lind, forskningsledare på SNS.