SNS är en ledande mötesplats för saklig samhällsdebatt och en viktig kunskapskälla för beslutsfattare. 290 företag, myndigheter och organisationer är våra medlemmar. Vi publicerar årligen ett tjugotal rapporter skrivna av framstående forskare och anordnar över 100 evenemang som samlar fler än 6 000 deltagare – företagsledare, myndighetschefer, experter, politiker och forskare.

SNS är en oberoende, icke-vinstdrivande ideell förening som grundades 1948. Verksamheten finansieras genom medlemsavgifter, forskningsbidrag samt utbildnings- och konferensavgifter. Forskningen bedrivs av forskare verksamma vid universitet, högskolor och forskningsinstitut i Sverige och internationellt. De svarar för analys, slutsatser och förslag i rapporterna. SNS tar inte ställning till dessa och tar inte heller ställning i policyfrågor generellt.

Vi rekryterar nu en kommunikationschef som ingår i ledningsgruppen och har ett team med fyra till fem personer. Ett strategiskt fokus för de kommande åren är att öka samhällsnyttan av SNS produktion. Kommunikationschefen har uppdraget att driva det arbetet, vilket handlar om att höja kännedomen om SNS, utveckla fler digitala format och produkter med god användarupplevelse som når fram till våra målgrupper och får större genomslag i sociala och traditionella medier.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Som kommunikationschef delar du din tid mellan det operativa kommunikationsarbetet och det strategiska uppdraget att vidareutveckla SNS kommunikation tillsammans med ledningsgruppen och teamet. Det innebär att du:
  • Driver det strategiska utvecklingsarbetet
  • Leder och inspirerar kommunikationsteamet
  • Har det övergripande ansvaret för kommunikation i samtliga kanaler och för systematisk uppföljning och utvärdering samt för att bygga och upprätthålla relationer till media.
  • Ansvarar för produktion av pressmeddelanden, redaktionella texter, debattartiklar och nyhetsbrev samt för att ta fram idéer till visualisering, infografik och underlag för bland annat videoproduktioner.
  • Ansvarar för relationerna till externa leverantörer, såsom webbyrå, produktionsbolag och mediebevakningsbyrå.

Vi söker dig som

  • har stor kunskap om samhällsfrågor
  • har hög analytisk förmåga, du förstår och kan förklara kvantitativa studier, framför allt inom ekonomi och statsvetenskap
  • är en god och pedagogisk skribent, som vet hur nyhets- och opinionsjournalistik fungerar och har ett upparbetat nätverk inom media
  • har stor erfarenhet av att jobba med digitala kanaler och sociala medier, vilket även omfattar analys och uppföljning av användarstatistik
  • är van vid att leda och involvera hela ditt team, med minst tre års chefserfarenhet från en liknande roll
  • tar stort ansvar, arbetar självständigt och är bra på att prioritera, utrustad med gott omdöme och erfarenhet av att vara rådgivare även i svåra lägen och vid kriser
  • vågar testa nya saker för att skapa positiv förändring.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att genomföra digital förändring i en verksamhet.

Vi erbjuder

På SNS jobbar du i en intellektuellt stimulerande miljö med trevliga kollegor, i nära kontakt med forskare och beslutsfattare i både privat och offentlig sektor. Vi på SNS delar intresset för samhälle, forskning och näringsliv.

Tjänsten utgår från vårt kontor på Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm där du arbetar tillsammans med cirka 25 kollegor. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.

Om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Du rapporterar till vd. Tillträde snarast möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Ansökan

Vi samarbetar med Bohmans Nätverk. Ansök med personligt brev och cv via länken.

Urval och intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdag är 25 mars.

För mer information kontakta i första hand Erik Haglöf erik.haglof@bohmans.com tel. +46(0)708 441160 eller Gry Jansen gry.jansen@bohmans.com

Vi ser fram emot din ansökan!