Flera länder har valt att utöka undervisningstiden i skolan för att höja kunskapsnivån. Förslaget har förts fram även i Sverige. I en ny SNS-rapport undersöker tre forskare vilka långsiktiga effekter tidigare skolreformer på området har haft för barns kunskaper och arbetsmarknadsutfall.
Medverkande
Kristina Axén Olin (M), andre vice ordförande i utbildningsutskottet och moderaternas utbildningspolitiska talesperson
Martin Fischer, forskare vid Karolinska institutet och Institutet för Näringslivsforskning (IFN), medförfattare till SNS Analys ”Långsiktiga effekter av mer undervisningstid”
Peter Heddelin, en av grundarna av och rektor för Amerikanska gymnasiet
Martin Karlsson, professor i nationalekonomi vid University of Duisburg-Essen, medförfattare till SNS Analys ”Långsiktiga effekter av mer undervisningstid”
Therese Nilsson, nationalekonom vid Lunds universitet och Institutet för Näringslivsforskning (IFN), medförfattare till SNS Analys ”Långsiktiga effekter av mer undervisningstid”
Björn Öckert, professor i nationalekonomi och forskare vid IFAU
Samtalet leds av Gabriella Chirico Willstedt, forskningsledare på SNS.