DEN DOLDA FÖRNYELSEN handlar om konsumentföretagen, en föga uppmärksammad sektor av svenskt näringsliv. I boken ställs företagens strategier och förnyelse mot en ingående analys av hur människors konsumtion förändras. Författarna visar hur företagens tankevärld och agerande domineras av strukturella lösningar, nya samverkansformer och lönsamhetsfrämjande finansiella transaktioner, inte av experimenterande med nya affärsidéer och produkter.
Även om just detta enhetliga ledarskap är ändamålsenligt i dagens samhällssystem, kan verkningarna på sikt bli förödande för företagen. Kan våra svenska konsumentföretag klara en internationell kapplöpning, eller blir konsumentmarknaden en de nya invadörernas arena. Bedöm själv! Boken ger underlag.
Arbetet har bedrivits inom FArådets forskningsprogram ”Samhällets organisation och företagens förnyelse”.
Solveig Wikström är verksam vid Stockholms universitet som professor i företagsekonomi med inriktning på företagsstrategi och konsumtion och verksam som forskningsledare vid FA rådet, därutöver styrelseledamot i stora börsnoterade företag.
Ulf Elg och Ulf Johansson är doktorander vid företagsekonomiska institutionen i Lund. De arbetar på en gemensam avhandling om den svenska livsmedelskedjan. Tillsammans har de tre författarna tidigare skrivit boken ”Matens metamorfos ” (1987).