Med Internets tillväxt öppnar sig en ny möjlighet för företag att sälja varor och tjänster och för allmänheten att finna förmånliga erbjudanden. Allting tyder på att internethandeln kommer att växa kraftigt och förändra våra vanor på många områden.
Uttrycket den transparenta ekonomin sammanfattar mycket av egenskaperna som kännetecknar handeln över Internet. Vi är inte längre hänvisade till det varu- och tjänsteutbud som finns på orten, utan kan jämföra med hela världen. Företag kan snabbt och billigt etablera sig och nå kunder överallt. De som aktivt arbetar med internettjänster kommer att kunna föreslå kombinationer och kompletteringstjänster som förr var otänkbara.
Den transparenta ekonomin påverkar inte bara handeln, utan även samhället i stort, på gott och ont – arbetsmarknaden, planeringen av butiker, affärskvarter och samhällen och inte minst företagens organisation. Det är e-handelns möjligheter och konsekvenser som Mats Larsson och David Lundberg diskuterar i Den transparenta ekonomin – en bok om en framtid som redan har tagit fart och som vi måste förstå för att kunna styra.