Företag i nätverk. Ny syn på konkurrenskraft

Ingemund Hägg Jan Johanson (red.)

Företag i nätverk 6,3 MB PDF

Författarna utvecklar ett synsätt på industriella marknader där förbindelser mellan företag får en avgörande betydelse . Genom sådana förbindelser bildas ett nätverk i det industriella systemet. Det är egenskaper hos detta nätverk som avgör såväl enskilda företags som hela industrins utveckling och konkurrenskraft. Detta stämmer inte med den bild som sätter likhetstecken mellan konkurrenskraft , låga produktionskostnader och låga relativa priser. Enligt det synsätt som utvecklas i boken speglar en sådan bild endast en dimension av konkurrenskraften. Inte heller bör konkurrenskraft identifieras med uttryck som flexibilitet och förmåga till snabba och djärva innovationer, eftersom dessa faktorer inte tar tillräcklig hänsyn till konkurrenskraftens krav på långsiktighet och kontinuitet.

Bokens synsätt utvecklas vidare till att gälla investeringar och kostnader, teknisk utveckling samt marknadsföring. Synsättet tillämpas på marknadsföring av svenska råmaterial, SSAB:s utveckling, direktinvesteringar i utlandet samt internationell systemförsäljning.

Viktiga konsekvenser av nätverkssynsättet för industripolitiken diskuteras också.