Tid och plats
Onsdag 16 maj 2018, 17:30–19:00
SNS, Jakobsbergsgatan 18, Stockholm
På vilka sätt kommer desinformation och påhittade nyheter att påverka årets riksdagsval? Hur arbetar medieredaktionerna med faktagranskning när risken ökar för att felaktigheter sprids?
Sara Öhrvall reder ut begreppet falska nyheter och beskriver den internationella och svenska medie- och teknikutvecklingen med fokus på missvisande information. Sara är digital strateg, krönikör i Dagens industri och styrelseledamot i bland annat Bonnier News, SEB och Investor.
Sedan följer ett samtal med Olle Zachrison om hur svenska medieredaktioner arbetar för att motverka spridningen av falska nyheter och desinformation. Olle är chef för Sveriges Radio Ekot och tidigare bland annat redaktionschef på Svenska Dagbladet och vinnare av Stora Journalistpriset 2012 i kategorin Årets Förnyare.
Vi avslutar kvällen med buffé och mingel.
Medverkande
Sara Öhrvall, expert inom digital transformation
Olle Zachrison, chef för Sveriges Radio Ekot
Samtalet leds av Ilinca Benson, vice vd och kommunikationschef på SNS.
Frågor
Frågor besvaras av projektledare Sarah Schuster, sarah.schuster@sns.se.
Anmälan
Seminariet anordnas inom ramen för SNS nätverk Forum för medierelationer. Inbjudan är personlig och skickas ut separat. Mötet riktar sig till kommunikationschefer, informatörer och andra kommunikationsproffs bland SNS medlemmar. Seminariet är kostnadsfritt.