Ordning på taximarknaden – var god dröj!

Hans Lind Anders Wigren

Ordning på taximarknaden 3,4 MB PDF

Vad har hänt på taximarknaden sedan det gamla regelverket avskaffades 1990? Hans Lind och Anders Wigren ger en initierad beskrivning av hur antalet bilar ökat, hur konkurrens uppstått mellan gamla och nya taxiväxlar (beställningscentraler) och med ”friåkare”, samt hur småföretagen kommit att dominera bland taxiåkerierna. Författarna redogör också för prisutvecklingen, kundernas osäkerhet och bekymmer med ”lag och ordning”.

Varför har det uppstått problem med bl a oseriös taxiverksamhet efter ”avregleringen”? Lind och Wigren pekar på två huvudförklaringar. För det första har taximarknaden egenskaper som gör den särskilt utsatt för ”oseriöst” företagande: Det är t ex lätt att etablera sig på marknaden, de flesta taxiägare/förare möter varje kund bara en gång och det finns en ständig tillströmning av dåligt informerade kunder främst vid flygplatser, järnvägsstationer och hotell. För det andra lönar det sig att bryta mot olika regler därför att övervakningen är dålig och straffsatserna otillräckliga.

Vad kan man göra för att komma till rätta med problemen? Lind och Wigren analyserar de åtgärder som nu är på gång och ger också en rad egna förslag.

Boken visar att taximarknaden är ett utmärkt exempel på att avregleringar (och privatiseringar) måste planeras och regleras (!) noga.

Hans Lind är civ-ing, fil dr i nationalekonomi och forskare vid KTH Stockholm. Anders Wigren är fil dr i kulturgeografi och utredare om bl a taxifrågor på länsstyrelsen i Stockholm.