Det är ju vi som är negern. Om kulturmöten i skolan

Boel Westerberg

Det är ju vi som är negern. Om kulturmöten i skolan 6,8 MB PDF

Den repliken fälldes av en elev på en tvåårig yrkeslinje i gymnasieskolan. ”Verkstadsnegrer” var ett begrepp på den skolan. Motsättningen mellan teoretiska och praktiska linjer blev till en kulturkrock. Därmed problematiseras talet om kulturmöten och krockar i skolan.

Riksdagen har anbefallt ”ett interkulturellt synsätt” i alla skolformer. Det är inte självklart, vad det är eller hur interkulturell undervisning ska bedrivas. Klart är, att krockarna inte bara sker mellan en eller annan invandrarkultur och en diffus svensk kultur. I denna bok om kulturmöten i skolan vidgas perspektivet genom en kritisk granskning av offentlig retorik och gängse tekniker. Perspektivet är kulturanalytiskt och pedagogiskt. I boken beskrivs och analyseras den pedagogiska försöksverksamhet som ligger till grund för författarens slutsatser om en möjlig interkulturell undervisning.

Boel Westerberg är gymnasielärare och har under flera år arbetat med bl. a. kulturmötesfrågor på statens invandrarverk och i ett forskningsprojekt finansierat av arbetsmarknadsdepartementet genom delegationen för invandrarforskning, DEIFO.