Kulturell friktion. Konfliktkälla och förnyelsekraft i en integrerad ekonomi

Eskil Ekstedt Roger Henning Roger Andersson Nils Elvander Mats Forsgren Anders Malmberg Lennart Norgren

Publikation 1994.09.23
Kulturell friktion 5,3 MB PDF

I arbetslivet ökar kontakterna mellan individer och grupper som tänker och handlas på olika sätt. ”Världen krymper”, och samspelet mellan människor i försörjningssystemet blir allt intensivare. Teknisk utveckling, det växande tjänstesamhället samt utbredningen av flexibla organisationsformer och kundorientering verkar i samma riktning. Företag, fack och politiska organ får svårt att upprätthålla sin traditionella identitet. det händer lätt att kontakten med andra kulturer övergår till friktion mellan etniska grupper, mellan företrädare för olika branscher, yrken, klasser eller mellan dem som har arbete och dem som står utan.

Den kulturella friktionen kan förvandlas till öppna konflikter som hotar effektivitet och utveckling. Men den kan också vara en nödvändig källa till förnyelse i det tjänste- och kunskapsintensiva samhälle som nu börjar ta form. Att hantera – inte kväva – kulturell friktion blir en viktig uppgift för företag och andra institutioner. De måste ta tillvara dynamiken i det mångkulturella och för ut den i vardagens ekonomi.