Mot en ny konsumentpolitik

Bengt Rydén (red.)

Mot en ny konsumentpolitik 5,5 MB PDF

Ur förordet:

Under 1970-talet har en konsumentpolitik av ganska stor omfattning vuxit fram i Sverige. En lång rad utredningar har presenterats. Vi har fått en marknadsföringslag. En konsumentpolitisk administration har byggts upp med Konsumentverket som ledande organ. Förändringarna har varit många och kommit tätt. Utvecklingen har gått snabbt, och situationen har för många, som på olika sätt berörts av den, tyckts svåröverskådlig. Kunskaperna om de konsumentpolitiska förändringarna, och deras konsekvenser för företagen, har överlag varit dåliga. Bl a mot den bakgrunden bildades 1976 en grupp för att i SNS regi diskutera viktiga konsumentfrågor. […] Gruppen har diskuterat en rad grundläggande frågor som rör konsumentproblem och konsumentpolitik. I flera av dessa diskussioner har viktiga aktörer på den konsumentpolitiska scenen deltagit.

I denna bok sammanfattar några av gruppens medlemmar frågor och synpunkter som de ägnat särskilt intresse åt. Därutöver bidrar några gruppen utomstående personer med synpunkter på konsumentpolitiken som bedömts vara viktiga kompletteringar.

Trots detta gör boken inte anspråk på att vara heltäckande på det breda konsumentpolitiska fältet. Den skall ses som en samling personliga inlägg på ett viktigt politikområde som växer snabbt och därför behöver diskuteras. I den konsumentpolitiska serie från SNS, som inleds med denna bok, kommer under 1979-80 ett antal andra inlägg som kompletterar och i vissa fall fördjupar de uppsatser  som här presenteras.