Någonting har hänt. Förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor

Li Bennich-Björkman

Någonting har hänt. Förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor 4,6 MB PDF

Hur går det till när en skola lyckas vända motgång till framgång? Navestadsskolan i Norrköping är ett ypperligt exempel på en sådan förändring. Denna högstadieskola är belägen i ett socialt utsatt område med hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå och många invandrare. Under 1990-talet utvecklades den mot alla odds från problemskola till förebild. Att genomföra varaktiga förbättringar är svårt. Här uppmärksammas därför särskilt hur förändringsprocessen gestaltade sig. Lärarna gjorde, med rektors stöd, vad de själva betecknar som en revolution mot rådande praxis.

För att fördjupa analysen studeras ytterligare sex svenska så kallade lågstatusskolor. Intervjumaterialet omfattar 150 lärare och rektorer. Resultaten tyder på att yttre faktorer – som politikerstöd, föräldramedverkan och skolans klimat – inte är den egentliga nyckeln till framgång. Förändring bygger snarare på kommunikation, försöksverksamhet och stark delaktighet.

En inspirerande bok för lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever, föräldrar, beslutsfattare, företagsledare och alla andra som är intresserade av skolans situation och hur den kan förbättras.