Regeringen vill nu pröva nya sätt att bygga och finansiera infrastruktur.
En ny SNS-rapport visar att offentlig–privat samverkan (OPS) kan ge effektivare projekt och bättre underhåll – men bara om riskerna fördelas rätt, kontrakten utformas klokt och den offentliga beställarkompetensen stärks.
Rapporten analyserar internationell forskning om offentlig–privat samverkan (OPS) och andra alternativa sätt att finansiera och organisera infrastruktur.
Sverige är nu på väg att pröva dessa modeller igen, efter mer än 25 år utan nya OPS-projekt. Genomgången visar att OPS kan bidra till snabbare färdigställande, bättre livscykelperspektiv och mer effektivt underhåll – men kräver en stark offentlig beställarroll och väl utformade kontrakt.
Resultat
- OPS kan ge livscykelvinster. När design, byggande och drift samlas i ett kontrakt skapas incitament för långsiktig kvalitet och kostnadseffektivitet.
- Rätt riskfördelning är avgörande. Projekt blir mest effektiva när varje part bär de risker den bäst kan kontrollera eller bära.
- Risken för omförhandling kan hanteras i kontrakten. Omförhandling kan skapa nödvändig flexibilitet, men riskerar att utnyttjas opportunistiskt om kontrakten är otydliga.
- Privat finansiering frigör inte resurser, men kan höja effektiviteten. De verkliga vinsterna handlar om styrning och incitament, inte om att öka budgetutrymmet.
- Institutionell kontext är avgörande. Länder med stabila regelverk och hög beställarkompetens för komplexa kontrakt lyckas bäst med OPS.
Rekommendationer
- Regeringen bör inrätta en oberoende nationell expertgrupp med tydligt mandat att driva på utvecklingen av alternativa finansieringsformer.
- Bygg upp beställarkompetens inom riskhantering och kontraktsutformning. Expertgruppen ska ha i uppdrag att samla och vidareutveckla beställarkompetens.
- Starta ett nationellt försöksprogram med OPS-projekt. Expertgruppen ska tillsammans med berörda myndigheter ta fram försöksprogram inklusive en plan för systematisk utvärdering krävs för att bygga specifik erfarenhet i svensk kontext.
- Skapa nätverk mellan offentliga och privata aktörer. Gemensamma forum behövs för erfarenhetsutbyte och metodutveckling. Både mellan olika parter i OPS, som beställare, utförare och finansiärer, och mellan olika myndigheter som kan vara beställare.
- Främja tvärvetenskaplig forskning om OPS som kombinerar ekonomi, juridik och teknik. Bygg upp ett nationellt tvärvetenskapligt kompetenscentrum för OPS-forskning och sätt upp ett program för kontinuerliga utlysningar av forskningsmedel riktade mot OPS.
– Privat finansiering kan vara dyrare än statlig upplåning, men den bidrar med riskdelning och kompetens som ofta förbättrar anläggningens funktion över livscykeln, säger Ingemar Bengtsson.
Om författaren
Ingemar Bengtsson är fil.dr. i nationalekonomi och universitetslektor vid avdelningen för Fastighetsvetenskap, institutionen för Teknik och samhälle, LTH, Lunds universitet.
Om forskningsprojektet SNS Infra
Rapporten ingår i forskningsprojektet SNS Infra, som belyser hur Sverige kan rusta sin samhällsviktiga infrastruktur – fysisk såväl som digital – för framtiden. Projektet fokuserar på hinder och möjligheter för investeringar i transport-, energi-, vatten- och kommunikationssystem, med särskilt fokus på digitalisering, finansiering och samverkan mellan offentliga och privata aktörer.