Jonas Mjöbäck tillträder som kommunikationschef för SNS den 7 oktober. Han har bred näringslivsbakgrund från samhällsnära verksamheter inom bland annat energi, hälsa och dagligvaruhandel. Uppdraget på SNS är att stärka organisationens position som en central kunskapskälla för beslutsfattare.
Jonas Mjöbäck har lång erfarenhet från branscher med stor påverkan på samhället och människors vardag. Närmast har han varit marknadschef för solenergibolaget Solkompaniet där han ansvarade för varumärkesbyggande, förändringskommunikation och påverkansarbete samt ingick i ledningsgruppen. Dessförinnan har Jonas bland annat varit kommunikationschef inom ICA Gruppen och Apotek Hjärtat, där han var delaktig i att bygga upp verksamheten efter omregleringen av apoteksmarknaden.
”I mina tidigare roller har jag fokuserat mycket på att stötta strategiska förflyttningar och att skapa en stark och kundfokuserad kultur. Mitt arbete har handlat om att etablera och positionera varumärken”, säger Jonas Mjöbäck.
SNS vd är mycket nöjd med rekryteringen:
”Det här är ett viktigt steg för att vi ska lyckas i ambitionen att skapa ännu mer samhällsnytta. Jonas tillför viktig kompetens inom kommunikationsområdet och hans erfarenhet från företag i flera olika samhällsviktiga branscher ökar vår förståelse för våra medlemmars förutsättningar”, säger Ilinca Benson.
Jonas Mjöbäck är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Genom karriären har han följt och uppskattat SNS som arena för dialog och kunskapsutbyte.
”Det ska bli både roligt och utvecklande att arbeta i en miljö som alltid fokuserat på att samla faktisk kunskap om de stora samhällsfrågorna. Det uppdraget känns mer relevant än någonsin och jag ser fram emot att bidra till att kunskapen når ut och används där den behövs”, säger Jonas Mjöbäck.
Han tycker att SNS spelar en viktig roll för att öka förståelsen mellan olika samhällsaktörer.
”Idag råder det ofta ett högt tonläge i debatten, men jag tror att de allra flesta efterfrågar nyanserade samtal. Här har SNS en unik position att bygga vidare på som brygga mellan näringsliv, akademi och förvaltning”, menar Jonas Mjöbäck.