”Tala om timing …” är den spännande och lärorika historien – nästan i äventyrsromanens form – om OM och dess utveckling till en internationell koncern på options- och terminsmarknaderna.
Boken skildrar bl a de dramatiska turerna kring OM:s start, striden med konkurrenter och med Stockholms fondbörs, de s k smällarna på optionsmarknaden, framväxandet av en ny ”ordning” på den svenska värdepappersmarknaden och OM:s egen internationella expansion i Finland, Norge, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Österrike och på andra håll i världen.
Det är en historia om en entreprenör, Olof Stenhammar, och hans medarbetare som inte drar sig för att utmana stora delar av det svenska finansiella och politiska etablissemanget och som får utvecklingen – tiden – på sin sida. Men det handlar också om ett företag som utvecklats tack vare en egen ”forskning” i risktagandets elementa, i konstruktionen av finansiella instrument som optioner och terminer, och i en börs/marknadsplats innersta funktion och uppgift. Affärsidén bröts ned i sina minsta beståndsdelar, analyserades och fogades åter samman till ett företag. Detta forskningsarbete blev en del av företagskulturen och bidrog bl a till att OM hela tiden låg steget före lagstiftarna.
När Olof Stenhammar började sin karriär som ung mäklare i USA på 70-talet var optionsmarknaden där ny. Timingen var perfekt. Ett decennium senare var tiden mogen för en svensk optionsmarknad och Olof Stenhammar startade OM, som kom att utvecklas i en takt som ingen vågat drömma om. Inför förverkligandet av EG:s inre marknad 1992 har OM etablerat sig som Europas ledande företag i sin bransch.