Vilken roll spelar medierna för polarisering?

Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal och journalisten Emanuel Karlsten diskuterar tillsammans med medieforskarna Annika Bergström och Peter M. Dahlgren politisk polarisering i relation till etablerade och alternativa medier.

Medverkande

Annika Bergström, professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Annika ingår i SNS Demokratiråd 2021 som i rapporten Polarisering i Sverige undersöker politisk polarisering bland medborgare, partier, förtroendevalda och medier.

Peter M. Dahlgren, medieforskare vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation på Göteborgs universitet. Peter är aktuell med sin doktorsavhandling Media Echo Chambers, som analyserar polarisering i det nya medielandskapet.

Raoul Grünthal, avgående vd för Schibsted Sverige. Raoul har 15 års erfarenhet från Schibsted, senast i rollen som vd för den svenska verksamheten och som chef för affärsområdet Next och innan dess som vd för Svenska Dagbladet. Dessförinnan var han vd på TT. Han var också med och grundade Finanstidningen år 1989.

Emanuel Karlsten, journalist, som vann Stora journalistpriset 2020 i kategorin Årets förnyare. Emanuel leder även samtalet.